This information is not available in English. Now showing the Swedish version.
Studentrekrytering
Strategin för studentrekrytering sätter alltid den presumtiva studentens behov och beslutsprocess i fokus. Utifrån detta skräddarsyr vi aktiviteter och budskap som hjälper, motiverar och inspirerar personer att ta ett välgrundat beslut om vad och var de ska studera. Dessa grundprinciper är de samma för både nationell och internationell rekrytering. Bara kanalerna och vilka ämnen vi tar upp skiljer. Rekryteringsprocessen pågår från oktober till augusti och är indelad i ett antal insatsområden där arbetet har lite olika fokus.
Inledningsvis i den nationella rekryteringen är fokus på varumärkesbyggande och hittbarhet. Detta gör vi genom annonsering i digitala kanaler som Snapchat, Instagram och Google. Därefter arbetar vi med att tillhandahålla ett fylligt beslutsstöd för presumtiva studenter på webben och i andra kanaler. Beslutsstödet handlar både om ren utbildningsinformation och om att ge inblickar i livet som Uppsalastudent. Målet är att presumtiva studenter ska kunna ta ett välgrundat beslut om ansökan.
Studentrekrytering sker där målgruppen är! Tiden då Uppsala universitet annonserade i tryckt dags- och kvällspress är förbi. Idag är det digitala media som Snapchat, Instagram och Google som är de stora rekryteringsarenorna. I dessa kanaler gör vi riktade insatser mot specifika målgrupper. Därför kan det ibland vara svårt, eller omöjligt, för den som inte ingår i målgruppen att se vad vi gör för att rekrytera nya studenter i Sverige och utomlands. På dessa sidor får du en översikt av vad vi gör och vad vi kan hjälpa dig med.
För övergripande information om studentrekrytering, kontakta Joachim Ekström.