These pages about the are still to be translated.
Meanwhile, feel free to contact us if you need help!
Varför behöver vi tillgängliggöra vår information på medarbetarportalen?
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service började gälla den 1 januari 2019. Omkring 20% av befolkningen har någon form av funktionsnedsättning, t.ex. nedsatt syn eller rörelseförmåga. För dem kan god tillgänglighet vara helt avgörande för att kunna läsa information eller utföra ett ärende. Men tillgängliga webbplatser är bra för alla målgrupper, de är vanligtvis enklare att använda.
När ska det vara klart?
I webbdirektivet står bland annat följande:
Intranät som publicerats före 23 september 2019 omfattas inte av någon bortre tidsgräns då de måste vara tillgängliga. Däremot ska de göras tillgängliga när de genomgår en omfattande översyn.
Det är ändå viktigt att, så snart som möjligt, se över alla innehållssidor i MP och justera rubriker, länkar, pdf´r, med mera så att vi följer lagen i största möjligaste mån.
Du som arbetar som redaktör ansvarar för att innehållet på de sidor som du administrerar ska vara tillgängligt.
Universitetet har utvecklare och webbdesigners som arbetar med att tillgänglighetsanpassa universitetets system enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. När det gäller MP finns det vissa begränsningar, men som redaktör finns det nästan alltid möjlighet att förbättra tillgängligheten på ett bra sätt.
Börja så här:
-
Gå igenom alla dina sidor manuellt. Du kan få en lista över de artiklar du ansvarar för genom att skicka mejl till mpredaktionen@uadm.uu.se
-
Kolla att din text uppfyller de tillgänglighetsriktlinjer som är listade nedan. De vanligaste tillgänglighetsproblemen handlar om rubriker, länkar och bilder.
-
Analysverktyget Siteimprove har en gratis plug in som du kan använda för att kontrollera tillgängligheten på dina sidor.
-
Kom ihåg att gå igenom alla bilagor. Pdf'r måste också vara tillgängliga.
-
Det här är också ett tillfälle att städa; avpublicera och kasta inaktuella artiklar och sidor.
Tillgänglighetsriktlinjer som är relevanta för dig som redaktör:
- 1.1.1 Beskriv med text allt innehåll som inte är text
- 1.2.1 Erbjud alternativ om en inspelning enbart består av ljud eller video
- 1.2.2 Texta inspelad rörlig media (video, ljud, animationer…)
- 1.2.5 Syntolka videoinspelningar
- 1.3.3 Gör inte instruktioner beroende av sensoriska kännetecken
- 1.4.1 Använd inte enbart färg för att förmedla information
- 1.4.5 Använd text, inte bilder, för att visa text
- 2.4.4 Skriv tydliga länkar
- 2.4.6 Skriv beskrivande rubriker
- 88 Publicera i första hand dokument i html och skapa tillgängliga pdf:er
- Språkliga rekommendationer