2.4.4 Skriv tydliga länkar
Formulera länkar på ett enkelt och tydligt sätt för att hjälpa användaren att veta varför hen ska klicka på länken. Om en länktext är skriven på ett enkelt och tydligt sätt är det lättare för en användare att avgöra om hen vill följa länken eller inte.
Användare som navigerar sig runt på webbsidor med hjälp av skärmläsare kan välja att få samtliga länkar på en webbsida upplästa, om länkar då är formulerade som "läs mer" eller "klicka här", är det svårt för användaren att få ett tydligt sammanhang för varje enskild länk.
Bra exempel: Uppsala universitets upphandlade resebyrå Lingmerths
Undvik:
- Uppsala universitets upphandlade resebyrå Lingmerths
- Uppsala universitets upphandlade resebyrå Lingmerths – klicka här
För en användare som använder skärmläsare och får länken uppläst blir det otydligt vilken resebyrå det är som länken avser. Det blir mer tydligt om själva länktexten beskriver vart länken leder. Användare förstår att de kan klicka på länkar.
Märkning av länktyp
Tänk på att märka upp länkar så att användaren förstår om länken går till en Pdf, mejl-adress eller webbsida. Ange gärna när dokumentet är skrivet/uppdaterat.
Det är bra om märkningen är med i själva länken, eftersom den då också läses upp av skärmläsaren även om användaren valt att bara läsa upp länkar:
- Uppsala universitets grafiska riktlinjer (pdf uppdaterad oktober 2018)
- Vid frågor kontakta Kalle Anka (e-post)
Om länken går till en annan webbplats kan du förtydliga det i slutet av länktexten:
- Läs mer om tillfällig föräldrapenning på Försäkringskassans webbsida.
Länkar i texten eller som en lista i slutet av artikeln
Det finns olika sätt att presentera en länk. Vad som blir bäst avgörs av länkens sammanhang.En länk kan antingen läggas direkt i ett textstycke eller för sig själv efter textstycket. Hur en länk bäst placeras avgörs av sammanhanget och antalet länkar.
- Vissa länkar blir tydligare om de ligger med omgivande text. Det går kanske inte att beskriva länkdestinationen utan hjälp av omgivande text.
- Tänk på att textens läsbarhet försämras om den innehåller länkar och att länkar i texten kan göra att användaren klickar sig bort från sidan innan hen läst all information.
- Enligt Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) fungerar det ofta bra att lägga länkar direkt efter ett textstycke. Om det är flera länkar kan det vara bra att göra en punktlista.
Exempel:
Rekommendationer:
- Skriv länktexter som är begripliga även utanför sitt sammanhang, så långt det är möjligt.
- Använd en och samma länktext för länkar som går till samma sida. Det blir rörigt för användare som får länkar upplästa om flera av sidans länkar leder till samma sida.
- Undvik att benämna länkar som går till olika sidor på samma sätt, exempelvis ”läs mer…” eller ”klicka här”, det kan också skapa förvirring för besökare som får länkar upplästa.
- Undvik ankarlänkar i den mån det är möjligt. Dela hellre upp innehållet i flera sidor. Detta på grund av de flesta skärmläsare inte skiljer på ankarlänkar och länkar som leder till andra sidor. Om du ändå använder ankarlänkar ska det framgå i länktexten att länken leder till innehåll på samma sida.