Vanliga frågor för samarbetsytor

Gruppyta eller enhetsyta? Vad är skillnaden?

Skillnaden mellan en gruppyta och en enhetsyta är idag (våren 2013) främst hur medlemmarna hanteras. Enhetsytan hämtar medlemmarna från en organisation i universitetskatalogen.

Vad är det för skillnad på forum, blogg och nyheter?

I samarbetsytorna finns tre olika verktyg för kommunikation, och vi får en del frågor om vilket som ska användas till vad. Här kommer lite kort information med exempel.

Forum

Många till många-kommunikation. Diskussion, frågor och svar. Möjlighet att använda underkategorier. Exempel: Någon ställer frågan "Hur gör ni för att..." och får förhoppningsvis svar från sina kollegor.

Blogg

En till många-kommunikation. Reflektioner, tankar. Möjlighet att märka upp ("tagga") info. Exempel: Ledningsinfo, veckobrev. 

Nyheter

En till många-kommunikation. Presenteras i ett eget flöde. Info som gäller under en begränsad tid. Möjlighet att ange ett framtida publiceringsdatum.  Exempel: Påminnelse om möte, info om vattenavstängning.

Vem kan göra vad?

På medlemssidan ser du vem som är ägare och administratör. Här är en översikt över rollerna.

Vem kan bli medlem?

I dag kan man bli medlem om man tillhör Uppsala universitet, som anställd, student eller övrigt verksam. Även personer med externkonto kan bli medlemmar.

Hur byter jag gruppägare?

Du som är gruppägare kan höra av dig till supporten genom att trycka på "Support/Tyck till"-knappen, längst ut på till höger på varje sida, så fixar vi det! Tänk på att den nya gruppägaren måste vara medlem i gruppen och UU-anställd, och acceptera villkoren för gruppägare.

Fler frågor?

Vi vill gärna bygga på den här sidan med mer information. Kontakta oss via Support/Tyck till i högerkanten om du har tips, eller en egen fråga som inte har besvarats här.