Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  •  
  • Support för Medarbetarportalen
    • Hjälp för medarbetarportalen
      • Startsidan i medarbetarportalen
      • Profilsidor
      • Grupp- och enhetsytor
      • Informationssidor
      • Mötesytor
      • För redaktörer
      • Om medarbetarportalen
      • Tillgänglighetsredogörelse
      • Behandling personuppgifter
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor

Hjälp för medarbetarportalen

  • Startsidan i medarbetarportalen
  • Profilsidor
  • Grupp- och enhetsytor
  • Informationssidor
  • Mötesytor
  • För redaktörer
    • Tillgänglighet
    • Flytta sida
    • Skapa sida
    • Sidinställningar
    • Avpublicera/ta bort sida
    • Skapa/redigera artikel
    • Länkar, dokument och bilder
  • Om medarbetarportalen
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Behandling personuppgifter

2.4.4 Skriv tydliga länkar

Formulera länkar på ett enkelt och tydligt sätt för att hjälpa användaren att veta varför hen ska klicka på länken. Om en länktext är skriven på ett enkelt och tydligt sätt är det lättare för en användare att avgöra om hen vill följa länken eller inte.

Användare som navigerar sig runt på webbsidor med hjälp av skärmläsare kan välja att få samtliga länkar på en webbsida upplästa, om länkar då är formulerade som "läs mer" eller "klicka här", är det svårt för användaren att få ett tydligt sammanhang för varje enskild länk.

Bra exempel: Uppsala universitets upphandlade resebyrå Lingmerths

Undvik:

  • Uppsala universitets upphandlade resebyrå Lingmerths
  • Uppsala universitets upphandlade resebyrå Lingmerths – klicka här

För en användare som använder skärmläsare och får länken uppläst blir det otydligt vilken resebyrå det är som länken avser. Det blir mer tydligt om själva länktexten beskriver vart länken leder. Användare förstår att de kan klicka på länkar.

Märkning av länktyp

Tänk på att märka upp länkar så att användaren förstår om länken går till en Pdf, mejl-adress eller webbsida. Ange gärna när dokumentet är skrivet/uppdaterat.

Det är bra om märkningen är med i själva länken, eftersom den då också läses upp av skärmläsaren även om användaren valt att bara läsa upp länkar:

  • Uppsala universitets grafiska riktlinjer (pdf uppdaterad oktober 2018)
  • Vid frågor kontakta Kalle Anka (e-post)

Om länken går till en annan webbplats kan du förtydliga det i slutet av länktexten:

  • Läs mer om tillfällig föräldrapenning på Försäkringskassans webbsida.

Länkar i texten eller som en lista i slutet av artikeln

Det finns olika sätt att presentera en länk. Vad som blir bäst avgörs av länkens sammanhang.En länk kan antingen läggas direkt i ett textstycke eller för sig själv efter textstycket. Hur en länk bäst placeras avgörs av sammanhanget och antalet länkar.

  • Vissa länkar blir tydligare om de ligger med omgivande text. Det går kanske inte att beskriva länkdestinationen utan hjälp av omgivande text.
  • Tänk på att textens läsbarhet försämras om den innehåller länkar och att länkar i texten kan göra att användaren klickar sig bort från sidan innan hen läst all information.
  • Enligt Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) fungerar det ofta bra att lägga länkar direkt efter ett textstycke. Om det är flera länkar kan det vara bra att göra en punktlista.

Exempel:

Rekommendationer:

  • Skriv länktexter som är begripliga även utanför sitt sammanhang, så långt det är möjligt.
  • Använd en och samma länktext för länkar som går till samma sida. Det blir rörigt för användare som får länkar upplästa om flera av sidans länkar leder till samma sida.
  • Undvik att benämna länkar som går till olika sidor på samma sätt, exempelvis ”läs mer…” eller ”klicka här”, det kan också skapa förvirring för besökare som får länkar upplästa.
  • Undvik ankarlänkar i den mån det är möjligt. Dela hellre upp innehållet i flera sidor. Detta på grund av de flesta skärmläsare inte skiljer på ankarlänkar och länkar som leder till andra sidor. Om du ändå använder ankarlänkar ska det framgå i länktexten att länken leder till innehåll på samma sida.

Mer om riktlinjen på Diggs webbplats

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.