Malin Tväråna
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- malin.tvarana@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- ORCID:
- 0000-0001-7527-0011
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Lektor i ämnesdidaktik. Jag undervisar i samhällskunskapsdidaktik och vetenskaplig metod och teori för samhällskunskapslärare, handleder och examinerar uppsatser, samt kursleder VFU.
Jag forskar kring samhällskunskapsdidaktik och medborgarbildning, subjektifikation och agens i realtion till kritiskt tänkande, didaktiskt ledarskap och undervisningsutvecklande forskning. Jag har ett särskilt intresse för fenomenografi, variationsteori, verksamhetsteori och undervisningsutvecklande designforskning
Biografi
- Projektledare i projektet "Säger bilden mer än tusen ord? Visuell litteracitet i samhällskunskap".
- Nätverksledare SO-nätverket i Stockholm Teaching and Learning Studies.
- Medverkande i projektet Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik i samhällskunskap, historia, biologi, psykologi och fotografisk bild.
- Styrelseledamot i föreningen för undervisningsutvecklande forskning.
- Ordförande och redaktionsmedlem i tidskriften Skola och Samhälle.
- Profilsida på Stockholms universitet
Forskning
Jag är nätverksledare för SO-nätverket vid Stockholm Teaching and Learning Study där vi driver ett forskningsprojekt om visuella representationer i samhällskunskapsundervisning, som finansieras av det nationella ULF-projektet för utveckling av forskningssamarbete mellan akademi och skola.
Jag deltar även i ett ämnesövergripande projekt kring källkritik och källtillit, finansierat av Skolforskningsinstituet.
Publikationer
Urval av publikationer
- Focal points for teaching the notion of critical aspects (2023)
- Civic reasoning about power issues (2023)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- Ämneslärarens arbete (2021)
- Varför fortsätter flykten över Medelhavet? (2021)
- Fenomenografi och variationsteori (2021)
- Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme (2021)
- Politiskt medborgarskap i en digital tid (2021)
- Verksamhetsteori (2021)
- Progression of critical thinking in social science education. (2021)
- Sex bärande principer för god forskningssamverkan (2021)
- Kritiskt omdöme i samhällskunskap (2019)
- Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning? (2019)
- Theories of justice among eight-year-olds (2018)
- Researching Pedagogical Content Knowledge through Learning Study (2016)
- Hur kan den tysta lärarkunskapen utnyttjas för bättre undervisning om styckeindelning i engelska? (2013)
Senaste publikationer
- Focal points for teaching the notion of critical aspects (2023)
- Civic reasoning about power issues (2023)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- Ämneslärarens arbete (2021)
- Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete (2021)
Alla publikationer
Artiklar
- Focal points for teaching the notion of critical aspects (2023)
- Civic reasoning about power issues (2023)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- Varför fortsätter flykten över Medelhavet? (2021)
- Demokratin är utbildningens innehåll, mer än mål eller medel (2021)
- Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme (2021)
- Modeller som möjliggör (2021)
- Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning? (2019)
- Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening (2019)
- Makt: Relation eller tillstånd? (2018)
- Theories of justice among eight-year-olds (2018)
- Mer forskning innan reformer genomförs (2018)
- Värna forskningskunnighet, motverka kommersialisering (2016)
- Framgångsrik undervisning (2015)
- Forska i arbetet bättre än hemsnickrad fortbildning (2015)
- Hur kan den tysta lärarkunskapen utnyttjas för bättre undervisning om styckeindelning i engelska? (2013)
Böcker
- Ämneslärarens arbete (2021)
- Kritiskt omdöme i samhällskunskap (2019)
- Rikare resonemang om rättvisa (2014)
Kapitel
- Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete (2021)
- En skoldag (2021)
- Fenomenografi och variationsteori (2021)
- Ämneslärarens didaktiska ledarskap (2021)
- Politiskt medborgarskap i en digital tid (2021)
- Verksamhetsteori (2021)
- Rikare resonemang om rättvisa (2017)
- Ett ämnesdidaktiskt perspektiv (2017)
- Innebörden av rättvisa i resonemang om rättvisefrågor i samhällskunskapsundervisning på gymnasiet (2014)
Konferenser
- Progression of critical thinking in social science education. (2021)
- Vad möjliggör modellen? (2021)
- A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work. (2021)
- What’s the value of water? (2019)
- Qualitative differences in the ability to analyse societal issues (2019)
- Theories of justice in primary school (2019)
- Deltagande, identitetsskapande, deliberation eller kritiskt omdöme (2019)
- Vad är vatten värt? En studie om ekonomiundervisning i grundskolans olika stadier (2018)
- Vad är det elever i olika åldrar kan när de kan analysera flyktingsituationen? (2018)
- ”Nästan allting hör till vad man behöver” (2018)
- Analys av flyktingfrågan – vad är det vi vill att eleverna ska kunna göra när de analyserar flyktingsituationen, och vad i vår undervisning möjliggör det? (2017)
- Researching Pedagogical Content Knowledge through Learning Study (2016)
- What is it to know how to reason about justice in civics in upper secondary school? (2016)
- Rikare resonemang om rättvisa i samhällskunskapsundervisningen (2015)
- How can a survey of students' conceptions contribute to developing teachers' pedagogical content knowledge? (2015)
- Betydelsen av några kommunikativa handlingar i samhällskunskapsundervisning om att resonera om rättvisa (2014)