Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till dina grupper, nyheter och annat personanpassat material. Logga in Externa användare
Feedback

Central News Navigation Portlet Central News Navigation Portlet

Senaste

Innehållspresentatör Innehållspresentatör

2017-02-17

Oönskade samtal på tjänstemobilen

Ett antal medarbetare har blivit kontaktade av en eller flera okända personer som hävdar att de blivit uppringda från just deras telefon. Det handlar då sannolikt om spoofing, vilket betyder att någon använt en annan persons mobilnummer i nummerpresentationen.

Spoofing, eller Caller ID spoofing, är något som har ökat snabbt de senaste månaderna. Vid Uppsala universitet är anställda med 0704250xxx-nummer till tjänstemobilen drabbade. Det som sker är att personer utanför Sverige ringer och använder svenska mobilnummer så att dessa syns i nummerpresentation. Det kan alltså se ut som om någon från till exempel Uppsala universitet har ringt, vilket är ett sätt att få mottagaren att svara i stället för att avvisa samtalet eller ringa upp telefonnumret senare.

Så länge man inte svarar på de falska samtalen händer ingenting. Ringer man upp telefonnumret senare kan samtalen upplevas som irriterande för såväl den som ringer som den som svarar, eftersom tjänstemobilen inte har använts för de påstådda samtalen. För den vars tjänstemobilnummer har ”lånats” många gånger kan samtalen kännas extra obehagliga och störande.

Dessvärre finns det inte mycket vare sig Uppsala universitet eller operatören kan göra för att stoppa spoofing. Det beror på att utländska operatörer inte har samma kontroll över sina mobilnät som Sverige har och att lagstiftningen är annorlunda utomlands.

Medarbetare som drabbats och upplever obehag ska genast kontakta Teleservice: teleservice@uadm.uu.se eller 018-471 44 00 för mer information och hjälp.

Så här skriver Wikipedia om spoofing.

Birgitta Wilén

Gunilla Sthyr