Hassan Sharif
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- hassan.sharif@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FM
- ORCID:
- 0000-0002-1684-3868
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
PhD in Sociology of Education and Senior Lecturer in Child and Youth Studies,
Forskning
My research concerns youth and young adults with migration experience and their encounter with the Swedish education system. I am particularly interested in how factors such as class, gender and ethnicity as well as cultural backgrounds affect the practices of different individuals and social groups in and outside different introductory education programmes for newly arrived youth and young adults, as well as the socializing effects of the programmes.
Min forskning handlar om ungdomar och unga vuxna med migrationserfarenhet och deras möte med det svenska utbildningssystemet. Jag är särskild intresserad av hur faktorer som klass, kön och etnicitet samt kulturella tillhörigheter inverkar på olika individers och sociala gruppers praktiker i och utanför olika introducerande utbildningar för nyanlända gymnasieungdomar och unga vuxna, liksom utbildningarnas socialiserande verkningar.
Internationella forskarnätverk
- Nordic Research Network on Transitions, Career and Guidance: https://nornet.au.dk/
- Global Childhoods
Nationella forskarnätverk
- Barn- och ungdomsvetenskap, http://www.edu.uu.se/forskning/barnochungdomsvetenskap/
- Forskarnätverket barn och unga: https://www.hv.se/forskning/forskningsmiljoer/barn-och-unga/forskningsnatverket-barn-och-unga/
- IMER- och utbildningsfrågor
- Socialt arbete och migration
- Skolsocialt forskarnätverk
Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Hassan-Sharif-2?fbclid=IwAR3EOF0D9WW1eXd-h5tlOwUeq3AwldFqg8pjr1AFDCHmgjMpvT4tQGD9zlg
Academia: https://uppsala.academia.edu/HassanSharif
Media
Integration och utbildning - ett samtal om Vetenskapsrådets forskningsöversikt: https://play.vr.se/media/Integration+och+utbildning+-+ett+samtal+om+Vetenskapsr%C3%A5dets+forsknings%C3%B6versikt/0_8i4hgl1u (9 september 2023)
Uppsala universitet: https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=14436&typ=artikel&fbclid=IwAR3sat5N0Cy9G6CawsF3ktp6ct2eDdrPrm7XAtK2RzPWGfyCJK9_vrRmj-E
Tidskriften läraren: https://www.lararen.se/nyheter/modersmalsundervisning/politikerna-behover-fact-checking-om-modersmal?fbclid=IwAR2uFqVXdezlMfWvxXYHUEOvzSOKDdiOVG6HxBHPlUl18xCFhC_RSSl_Wx8
Skolverket: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/nyanlandas-kunskap-och-erfarenheter-tas-inte-till-vara?fbclid=IwAR33wrzxqR9sJAlJpUM0NcACDhw7i_LUZpSd_qdWZENenlb1-jIyyrOYSpg
Forum för skolsamverkan: https://www.forumforsamverkan.uu.se/insatsomrade-nyanlanda/?fbclid=IwAR0d4etkF-_SvRBPqI6MzGUA2Jy2LjHuxiE_goeJBiXfLLs2Ym7a60te8fE
Tidskriften Universen: https://issuu.com/universen/docs/universen_nr_5_2017/12
Lärarnas tidning: Reath Warren, A. & Sharif, H. (2019). Modersmål eller svenska – eleverna vill ha både och. I Lärarnas Tidning. 19.02.21. https://lararnastidning.se/modersmal-eller-svenska-eleverna-vill-ha-bade-och/
Youtube: Lêkolîner Hassan Sharif di derbarê perwerdeya biyaniên nişteciyên Swêdê de lêkolînên xwe da nasîn. https://youtu.be/90KIj_GEaZ0
Publikationer
Urval av publikationer
- Svenska som mål och hinder – enspråkiga normer i flerspråkiga undervisningspraktiker (2021)
- Nyanlända socialarbetares röster om mötet med arbetsmarknaden i Sverige. (2021)
- ”Man plockar poäng på oss.” (2020)
- Migration, nation och etnicitet (2019)
- ”Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt” (2017)
Senaste publikationer
- Rapport från en forskningscirkel om likvärdighet och segregation (2022)
- Forskningscirkelrapport Likvärdighet och (skol)segregation Enköpings kommun (2022)
- Svenska som mål och hinder – enspråkiga normer i flerspråkiga undervisningspraktiker (2021)
- Interkulturalitet i förskolans arbete med barns sociala och kunskapsmässiga utveckling (2021)
- Nyanlända socialarbetares röster om mötet med arbetsmarknaden i Sverige. (2021)
Alla publikationer
Böcker
Kapitel
- Svenska som mål och hinder – enspråkiga normer i flerspråkiga undervisningspraktiker (2021)
- Nyanlända socialarbetares röster om mötet med arbetsmarknaden i Sverige. (2021)
- ”Man plockar poäng på oss.” (2020)
- Migration, nation och etnicitet (2019)
- Ungdomarnas beskrivningar av mötet med introduktionsutbildningen för nyanlända. (2016)
- Mångkultur, skola och interkulturell pedagogik (2008)
- Schools beyond ethnicity (2007)
Rapporter
- Rapport från en forskningscirkel om likvärdighet och segregation (2022)
- Forskningscirkelrapport Likvärdighet och (skol)segregation Enköpings kommun (2022)
- Interkulturalitet i förskolans arbete med barns sociala och kunskapsmässiga utveckling (2021)