Studenter, vi behöver er hjälp!
Uppsala och Visby är fantastiska studentstäder.
Så här i början av terminen hjälps alla åt för att ni ska känna er välkomna. Vi hoppas kunna bidra till att ge er en bra start, både i och utanför studierna. Många av er är långt hemifrån och vi vet att välkomnandet betyder mycket för att hitta nya vänner och få ett sammanhang.

Samtidigt är vi mitt i en pågående Coronapandemi. Vi har gjort många förändringar för att minska smittspridningen: Fler digitala inslag i utbildningarna, skyltar för att hålla avstånd i våra lokaler, glesare mellan stolar, mindre studiegrupper och handsprit i snart vartenda hörn.

Och vi vet att kårer, programföreningar och nationer gör sitt allra bästa för att det ska vara möjligt att känna sig välkommen utan att trängas.

Men jag vill uppmana var och en av er att tillsammans med oss ta ett personligt ansvar. Håll avstånd, tvätta händerna, var hemma om du är sjuk och testa dig vid minsta symptom. Det är gratis och man får tid direkt! Ta hellre cykeln eller promenera än att åka kollektivtrafik.  Följ den vägledning som finns på ditt campus.

Vi  måste hålla i och hålla ut, för att hålla universitetet fortsatt öppet och för att ni studenter ska få uppleva så mycket som möjligt av det som hör studentlivet till.

Varmt välkomna till Uppsala universitet.

Eva Åkesson
Rektor, Uppsala universitet