28 april sändes det första seminariet i UppTalk Weekly. Då var ämnet för dagen forskningens roll i samband med kriser. Sedan har det varit seminarier om bland annat solceller, artificiell intelligens och vulkaner.
– Vi utgår ofta från de tips vi får och från syftet med seminarierna att visa en bredd av den forskning som bedrivs vid vår fakultet. Sedan ställer vi de frågor som vi och de som är med oss live har kring ämnet till forskarna, berättar Karin Thellenberg, en av två projektledare för UppTalk Weekly. Det är superkul och en ynnest att få arbeta med det här.

Fokus på samhällsutmaningar

UppTalk Weekly drivs av kansliet för teknik- och naturvetenskap tillsammans med Upptech. Upptech är en satsning inom vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap för att främja utvecklingsprojekt som tar sig an komplexa samhällsutmaningar där teknisk forskning och kompetens behövs. Men samhällsutmaningarna kräver ofta också samarbete dels med forskare från de andra vetenskapsområdena dels med näringsliv och andra externa samarbetspartners.
– Teknik finns i nästan allt. Precis som det i teknik finns andra perspektiv, till exempel biologi, etik, filosofi eller medicin, säger Lina Sors Emilsson, en av projektledarna för UppTalk Weekly.

Startade delvis som följd av pandemin

UppTalk Weekly vänder sig i första hand till alumner och en intresserad allmänhet.
– UppTalk Weekly startade delvis som en reaktion på det som hände i  våras när alla våra tidigare evenemang bara ställdes in, säger Lina Sors Emilsson. Vi funderade på hur vi i en digital värld kan fortsätta bidra och tillhandahålla populärvetenskap om forskning till våra alumner och en intresserad allmänhet.

Hittills har responsen från målgruppen motsvarat den de fick vid tidigare fysiska träffar för att bygga nätverk, utbyta kunskaper och diskutera. Den stora skillnaden är att de idag kan erbjuda fler mötestillfällen mellan forskare och allmänhet.
– I viss mån är det enklare att producera UppTalk Weekly eftersom det är lättare för både forskaren och tittarna att delta när de inte behöver flytta på sig för att vara med, säger Karin Thellenberg.

Frågor från publiken

UppTalk Weekly sänds varje tisdag kl. 12.00-12.30 via zoom. Tre av fyra seminarier är ett samtal med en forskare och var fjärde vecka är det ett timslångt panelsamtal om ett aktuellt ämne med flera inbjudna forskare och externa experter.
– Det unika med UppTalk Weekly är att vi fokuserar på lyssnarnas frågor och lyfter in dem i samtalet med forskaren, säger Lina Sors Emilsson. Frågorna är viktiga eftersom UppTalk Weekly ska vara ett forum för allmänheten att möta forskaren och bygga broar mellan forskning, näringsliv och samhälle.

Viktigt hålla tiden

Ambitionen att lyfta in alla frågor från lyssnarna innebär förstås att det blir svårare att hålla tiden.
– Vi får helt enkelt vara duktiga på att bryta in både med frågor och för att avsluta i tid eftersom det är viktigt att lyssnarna vet att UppTalk Weekly håller tiderna, säger Lina Sors Emilsson.

Bredd i panelsamtalen

I panelsamtalen ingår ofta forskare från alla tre vetenskapsområden liksom externa aktörer.
– I panelsamtalen försöker vi kombinera det breda universitetet med näringslivet och andra externa aktörer för att belysa viktiga samhällsfrågor, säger Lina Sors Emilsson.

Tre timmas förberedelsetid

I snitt är det ungefär tre timmars förberedelsearbete för varje seminarium bedömer projektledarna. I den tiden ingår både research för att läsa in sig på ämnet, förbereda frågor och diskussioner med forskaren innan seminariet.
– Men panelsamtalen tar lite längre tid att förbereda eftersom det är fler paneldeltagare som man träffar under planeringsarbetet, säger Lina Emilsson.