Planen beskriver verksamhetens inriktning och utveckling i relation till universitetets Mål och strategier och fördelar takbelopp och basanslag till områdesnämnder och Campus Gotland. Den innehåller många riktade satsningar från regeringen inom utbildning, varav flera är tidsbegränsade.
Basanslaget för forskning förstärktes i forskningspropositionen inför 2021, men är endast uppräknat med pris- och löneomräkning för 2022 (1,06%). Kostnaderna för elektroniska tidskrifter fortsätter att öka.

Inom utbildningen fokuserar uppdragen till områdesnämnderna på att stärka sambandet mellan forskning och utbildning. Områdena uppdras att fortsätta utveckla attraktiva utbildningar för såväl svenska som internationella studenter.

Andelen av fristående kurser, som möjliggör en generell examen med ett huvudområde och ett bi-område, ska öka. Utbudet av internationellt utlysta och starkt forskningsanknutna program på avancerad nivå ska öka, liksom gränsöverskridande utbildningar. Antalet platser på fristående kurser ska även öka.

God forskningssed på agendan

Inom forskningen ska områdesnämnderna ytterligare stärka förmågan att attrahera excellensmedel i internationell konkurrens, inte minst från EU, men också från nationella finansiärer. Områdena får också i uppdrag att arbeta för god forskningssed, bra infrastruktur och datalagring. Samverkan med partners utanför universitetet ska stärkas och fler högprofilerade gränsöverskridande forskningsmiljöer utvecklas. Campus Gotland ska fortsätta att utvecklas som vetenskaplig miljö med nära samarbete mellan lärare och studenter.

För att samverkan ska bli en integrerad del av utbildning och forskning, kommer universitetet att arbeta med att förtydliga incitament för samverkansskicklighet som en aspekt av pedagogisk och vetenskaplig skicklighet.

Hållbarhetarbetet ska öka

Inom hållbarhetsområdet ska universitetet få bort hinder för – och genomföra gränsöverskridande, utbildning och forskning. Universitetets många samverkansytor inom hållbar utveckling ska vidareutvecklas. Dessutom ska universitetets interna miljöarbete aktivt arbeta med att minska sin egen klimatpåverkan.

I likavillkorsarbetet ska områdesnämnderna fortsätta att integrera jämställdhetsperspektivet i verksamheten. Det systematiska arbetet med breddad rekrytering inom utbildning kommer att prioriteras. Under året ska rektor initiera ett arbete med att precisera likavillkorsarbetet ytterligare, i en plan för de kommande tre åren.

Universitetets förberedelser för nästa forskningsutvärdering fortsätter under året. Områdesnämnderna ska stärka förmågan att kraftsamla kring forskningsinfrastrukturinitiativ.

Planen uppdrar också till rektor att systematiskt utvärdera verksamhetsstödet.