Medarbetarportalens redaktion fick höra talas om att Uppsala universitet skulle ha ett eget vin. Stämmer det, Gabriella Almqvist, biträdande akademiintendent vid universitetsförvaltningen, tillika rektors husfru?

- Ja det är korrekt, säger Gabriella Almqvist. Uppsala universitets vin Vinum Universitatis har funnits sedan början av 1990-talet som mousserande, vitt, rött och dessertvin.

Initiativtagare till vinet var tidigare rektor Stig Strömholm. Han gav akademiombudsman Marianne Andersson i uppdrag att hitta ett samarbete med en fransk vingård som var villig att sätta vårt universitets etikett på ett vin. Stig Strömholm tyckte att Uppsala universitet skulle ha ett eget vin, precis som universiteten i Oxford och Cambridge. Universen skrev ett reportage om detta 1992 nr 6, för den som vill läsa mer och har tidningen kvar.

Vinpaket för olika tycke och mat

År 2008 bytte universitetet både vingård och land. Numera görs vinet av familjen Bonazzis vingård i Valpolicella i Italien. Bytet av vingård handlade inte bara om att få till enklare rutiner och ett smidigt samarbete. Universitetet ville hitta ett paket med viner som passar olika maträtter och dessutom vin som många tycker om. Valpolicellaviner är omtyckta viner och sticker inte ut alltför mycket.

- Vinet ska passa olika sorters mat, men också kunna hällas upp på många glas på stora banketter där det kanske är står i glasen länge innan det dricks, säger Gabriella Almqvist. Detta begränsar oss givetvis för att det ställer särskilda krav på vinet. Ändå är det här inget dyrt vin.

Universitetets etikett

Vinum Universitatis är naturligtvis inget vin som finns att köpa på Systembolaget.

- Vinet med den egna etiketten serveras endast på Uppsala slott vid de akademiska högtiderna och/eller till gäster i rektors representationsvåning, berättar Gabriella Almqvist. Den som vill köpa en flaska kan förstås göra det via vingården eller genom någon vinimportör, men då har vinet inte Uppsala universitets etikett.

Men finns det något sätt för en vanlig anställd att få provsmaka vinet?

- I mån av plats kan man som anställd delta på dessa slottsbanketter mot en kuvertavgift och på så vis få prova Vinum Universitatis, avslutar Gabriella Almqvist. Men för att få delta krävs högtidsklädsel såsom frack eller långklänning/-kjol.