Kalendern går att köpa på de flesta campus och i Uppsala universitets webbutik. Vid en snabb genombläddring fastnar ögat på häftiga molnformationer, natthimlar, norrsken och regnbågar.

Till varje bild finns en kort text om olika väderfenomen, författad av Christoffer Hallgren. Han är doktorand i meteorologi och har suttit i juryn tillsammans med Cecilia Johansson, universitetslektor i meteorologi, och Malin Eivergård som är kommunikatör vid institutionen för geovetenskaper.

– Vi har försökt få en bra spridning mellan olika väderfenomen. Det är roligt att vi fått in så många vackra bilder och kul att skriva texter som är annorlunda från det strikt vetenskapliga, säger Christoffer Hallgren.

Dramatiska väderfenomen

Som doktorand forskar han om meteorologiska förutsättningar för vindkraft. Innan dess arbetade han med att göra väderprognoser.

Har du någon personlig favorit?

– Många fenomen som visas på bilderna är väldigt dramatiska, till exempel kraftiga åskmoln. Men här finns också väldigt lugna fenomen som man kanske inte tänker på, som sommarmoln och en natthimmel med väldigt högt liggande moln.

Även bakom dessa döljer sig meteorologiska processer som beskrivs helt kort i texterna.

– Vi har försökt få en bra spridning mellan novembergrått och somriga bilder. Tack vare alla som skickat in bilder har vi fått möjlighet att göra ett bra urval.

Bilder från Uppsala och Indonesien

Många fotografer är studenter och anställda vid Uppsala universitet, men inte alla. En hel del bilder är tagna i Uppsala, men här finns också mer fjärran motiv, till exempel en soluppgång på Agungberget i Indonesien.

– Det var så otroligt fina bilder så vi delade ut tio hedersomnämnanden också. Det vore roligt om den här kalendern är början på en ny tradition vid Uppsala universitet, kanske med helt andra motiv nästa år, säger Malin Eivergård.