Även om pandemin på långa vägar ännu inte är över, så har man kommit till en fas där det är lämpligt att börja dra lärdomar av och belysa de erfarenheter som tiden med pandemin lett till. Framför allt så måste vi börja diskutera några av de utmaningar som väntar.

Det menar utredaren Torsten Blomkvist, som tillsammans med biträdande akademisekreterare Malin Lindström utgör den arbetsgrupp som rektor utsett att arbeta med en förstudie om erfarenheter, förväntningar och utmaningar för verksamheten efter pandemin.

Till hjälp finns universitetets coronagrupp, som referensgrupp.

Går det bra?

– Jo tack, det går enligt planen. Nu är vi inne i en intensiv fas med workshops och möten med fokusgrupper för att täcka in så många perspektiv som möjligt. Tanken är sedan att ringa in ett antal prioriterade områden som kan fungera som utgångspunkt för fortsatta insatser under hösten och vidare, säger Torsten Blomkvist.

Inledningsvis har det handlat om att inventera den kunskap som finns på området, bland annat material som enkäter och omvärldsanalyser från Uppsala universitet, inklusive pågående projekt samt ett urval av relevant litteratur.

Därefter förs diskussioner i tre olika workshops. Dessa riktar sig till prefekter och motsvarande, avdelningschefer vid universitetsförvaltningen samt till rektors ledningsråd.

Utöver workshops sker också möten med olika fokusgrupper, bland annat med universitetsbiblioteket, UUFS, arbetstagarorganisationer och huvudskyddsombud samt vetenskapsområdena.

Workshops och möten med fokusgrupper genomförs under maj månad – och redan i juni (2021) ska en avrapportering ske till rektor och ledningsrådet, med förslag till fortsatt arbete framåt.