Gissningsvis har alla som läser den här texten någon gång läst en artikel på Wikipedia. Men har du bidragit till att utöka och förbättra Wikipedia?

– Det är enklare än man tror. Och roligt, jag blev riktigt biten, säger Ola Winberg, adjunkt vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.

Ola Winberg fick frågan om han ville prova att redigera artiklar på Wikipedia utifrån sin avhandling i historia och berätta om sina erfarenheter på historiska institutionen. Han valde att redigera två befintliga uppslagsord och skrev tre nya.

Viktigt bidra till Wikipedia

– Jag tycker att det är viktigt att vi är med på Wikipedia och bidrar till allmänbildningen.

På svenska Wikipedia finns cirka tre miljoner artiklar och varje månad har alla språkversioner cirka 18 miljarder sidvisningar.

– Wikipedia har stort genomslag och även forskare och studenter börjar ju ofta nysta genom att googla, inte sällan via Wikipedia.

Skriva för målgruppen

Att redigera på Wikipedia innebär att fördjupa vissa begrepp, inte att sammanfatta en avhandling eller forskningsrapport. Och att anpassa språk och begrepp för målgruppen.

– Det är lätt att vara fast i det akademiska skrivsättet men på Wikipedia gäller det att koka ner innehållet till en kort text med ett allmänt anslag. Jag fick rådet att tänka mig att jag skrev för en niondeklassare och det var en bra övning.

Släpper ifrån sig texten

– En av texterna publicerade vi under seminariet om mina erfarenheter på historiska institutionen och det var en person som gick in och redigerade artikeln direkt under seminariet.

Det illustrerar ganska väl hur Wikipedia fungerar. Du lämnar ifrån dig texten och den bearbetas av andra på olika sätt. För forskare som är vana att ha kontroll över sin text även om den utsätts för granskning och kommentarer är det en annan typ av textproduktion.

– När man redigerar är det bra att i diskussionsflödet berätta varför man gör ändringarna och på det sättet lägga grunden för en vettig diskussion.

Några fler råd till intresserade?

– Man kan börja smått, till exempel genom att redigera ett uppslagsord. Sedan är det bra att ha kontakt med bibliotekets samordnare för att få råd och stöd. Och du kan få en inloggning till Wikipedia via Uppsala universitets officiella konto och det ger ett visst stöd.

Fakta

Om du är intresserad av att lära dig mer om Wikipedia och själv börja redigera artiklar kan du få stöd av Uppsala universitetsbibliotek. Här finns konkreta råd och kontaktuppgifter till samordnaren på biblioteket.