Vill du höra något roligt: Ett gott skratt minskar inte bara risken för stress, stroke och hjärtattack. Det ökar dessutom kreativiteten och känslan av samhörighet. Något vi alla mår bra av, i synnerhet i denna av corona föranledda semikarantän. Å andra sidan skojar vi ju gärna om det som angår oss alla och med ett virus ständigt top-of-mind är det kanske inte helt lämpligt. På vissa håll har påbud redan bannlyst skämt i ämnet, vilket leder oss till den eviga frågan: måste vi verkligen få skämta om allt?
– Personligen ser jag inte ens hur det är genomförbart att förbjuda skämt om en viss företeelse. Dels kan allting användas för humor, dels skulle det ofelbart växa en undervegetation av skämt. Dessutom är humor ett verktyg som hjälper oss uthärda svårigheter som corona. Samtidigt befinner vi oss i en situation som kräver försiktighet. Du vet inte vem som just förlorat en anhörig, så att skämta om friskas beteende snarare än sjukdomen i sig är sannolikt klokt, säger Maria Ohlsson, lektor vid institutionen för nordiska språk.

Rådet kommer sannolikt inte som en chock för någon. Den stora majoritet av oss som inte heter Lenny Bruce eller Roseanne Barr känner normalt in nya grupper och sammanhang innan vi tar ut eventuella humoristiska svängar. Skämt som landar långt utanför ramen uppfattas i bästa fall som enkom trams. Men med en gnutta otur riskerar vi att dessutom trampa på både en och flera ömmande tår. Nästa –och förhoppningsvis inte fullt så tidlösa –fråga blir därför hur vi håller skojandet vid liv när så många arbetar från hemmet och lär där förbli en lång tid framöver?
– Att vara rolig på distans är inget konstigt med den nya teknik som omger oss. Vi kan till exempel ägna en stund om dagen åt att skicka roliga nätfynd till varandra. Många arbetsplatser har dessutom infört videofikor, vilket är ett trevligt alternativ när man inte kan ses vid kaffebryggaren. Men precis som på kontoret behöver chefen visa att skratt har sin plats även på Zoom. Det betyder inte att hen måste skämta tvångsmässigt, utan snarare skapa ett inkluderande klimat där varje medarbetare får utrymme för sin humor, säger Maria Ohlsson.

Hur roligt har vi det då i rådande coronakris? Tja, vi kan åtminstone roa oss med en titt i statistiken. Studier visar att innan viruset slog till skrattade vi drygt fem gånger per anställd och arbetsdag, chefer något oftare. Vi kan väl kalla det Godkänt med potential till förbättring. Så varför inte utnyttja tiden i karantän till att lägga upp en humorstrategi. Takhöjd, trygghet och en tillåtande atmosfär ger en bra grund, i övrigt finns inga patentlösningar. I potten ligger bättre stämning, starkare gemenskap och –högst sannolikt –färre sjukskrivningar. Lycka till!

Magnus Alsne