Vid halvåret började en ny mandatperiod för vicerektorerna på respektive vetenskapsområde. Ny vicerektor för humaniora och samhällsvetenskap är Tora Holmberg, professor i sociologi, Mats Larhed, professor i läkemedelskemi, är ny vicerektor för medicin och farmaci. Inom teknik och naturvetenskap är Johan Tysk, professor i matematik, kvar som vicerektor ytterligare en mandatperiod.

Det nya uppdraget som vicerektor innebär förstås mycket att sätta sig in i början och en av frågorna är universitets nya mål och strategier som beslutades i våras. De tre områdesnämnderna med respektive vicerektor som ordförande har fått i uppdrag av rektor att implementera de nya mål och strategierna och de arbetar lite olika med implementeringen.

Visionsarbete

Inom medicin och farmaci bjuds alla studenter och anställda in till Vision: Medfarm. Med workshoppar och digitala arenor är förhoppningen att väcka ett brett engagemang för de långsiktiga framtidsfrågorna.
– Två dagar i oktober ska vi arbeta tillsammans i öppna workshoppar med fokus på forskning, forskarutbildning, utbildning och organisation, berättar Mats Larhed. Det är min absoluta förhoppning att alla tar möjligheten att bidra med just sina erfarenheter och kunskaper. Det råder nämligen ingen tvekan om att resultatet av det vi uppnår kommer att forma vår utveckling många år framöver.

Delegation till fakulteter

Inom humaniora och samhällsvetenskap har uppdraget att implementera mål och strategier delegerats till sex fakultetsnämnderna med varsin dekan som ordförande. Fakulteterna i sin tur arbetar med frågan på lite olika sätt (se artikellänk nedan) men det sker också ett områdesgemensamt arbete.
– På områdesnivå kommer vi utgå från fakulteternas mål och strategiarbete för att se vilka generella frågor som vinner på samarbete inom vetenskapsområdet, säger Tora Holmberg.

Sektionsdekanerna inleder arbetet

Inom teknik och naturvetenskap börjar sektionsdekanerna arbetet med mål och strategierna.
– Sektionsdekanerna kommer att initiera arbetet på institutionerna med att föra ned universitetets mål och strategier till institutions- och avdelningsnivå inom respektive sektion, berättar Johan Tysk. Det finns mycket att diskutera och stämma av på olika nivåer. Då är det bra att hålla sig till samma format med tydliga rubriker för att kunna jämföra olika verksamheter och få en bättre blick över fakulteten.