Även om det till en början i möjligaste mån blir på distans, ser jag fram emot att vi snart ska kunna vara på kontoret, träffas och ha möten på plats. Information om vad som gäller för oss på universitetet finns på medarbetarportalen och har även kommunicerats via förvaltningens chefer.

Under det kommande året fortsätter vi arbetet med förvaltningens prioriterade satsningar: kvalitet, kunskap och förtroende samt digitalisering.

Avdelningsaudits utgör en central del av vårt kvalitetsarbete. Just nu pågår auditen av Development Office och därefter står avdelningen för internationalisering och planeringsavdelningen på tur.

Auditarbetet bygger på en kollegial genomlysning av verksamheten i syfte att utveckla kvaliteten. Inriktningen är att den modell vi har utvecklat ska bidra till engagemang och delaktighet i kvalitetsutveckling, sprida goda exempel, bidra till i förbättringsarbete samt öka kunskapen om verksamheten.

Strategin att öka vetenskapsområdenas och universitetsförvaltningens kunskap om och förtroende för varandras processer, roller och prioriteringar, är något vi diskuterat i såväl avdelningschefsgruppen som vid de utökade chefsmötena. Området inkluderar även viktiga frågor som ömsesidig respekt och bemötande.

En av de konkreta aktiviteter som lyfts är att förstärka förvaltningens introduktion av nyanställda.

Digitalisering som ett verktyg för verksamhetsutveckling och hur vi här kan arbeta på bästa sätt, är också en kritisk och ständigt aktuell fråga. Här spelar såväl en tydlig modell för e-förvaltning, som vår förmåga att prioritera samtidigt som vi behöver tänka strategiskt och visionärt, en avgörande roll. Det är vidare av stor vikt att e-förvaltningens planeringsprocess kuggar i den övergripande verksamhetsplaneringen. Vid IT-nämndens strategidag, som genomfördes i början av januari, stod dessa frågor därför högt på agendan.

Jag återkommer om ungefär en månad med mer information om aktuella, övergripande frågor för oss som arbetar vid universitetsförvaltningen.

Vi på förvaltningen har ett spännande år framför oss!

Caroline Sjöberg

Universitetsdirektör