Uppsala universitet har en rik ämnesbredd och har goda förutsättningar att erbjuda sina studenter spännande tvärvetenskapliga utbildningar. Steget till att skapa sådana utbildningar kan trots detta vara ganska långt och de som har försökt har ofta stött på olika hinder. Hur kan vi underlätta utveckling av utbildning som drar nytta av ämnesbredden och stärker studenters förmåga att samarbeta över traditionella ämnesgränser?

Rektor har nu för andra gången avsatt medel för utveckling av nya tvärvetenskapliga kurser, d.v.s. kurser som utvecklas i nära samarbete mellan olika ämnen och pedagogiska traditioner. Varje vetenskapsområde har tilldelats 500 tkr för detta ändamål.

Nu efterlyser vi förslag på nya tvärvetenskapliga kurser, som kan vara färdiga att ges för första gången sommaren 2021. Förutom att initiativet förväntas resultera i flera nya tvärvetenskapliga kurser vid Uppsala universitet, är syftet att samla och sprida erfarenheter av att utveckla och genomföra ämnesöverskridande utbildning. Det kan förhoppningsvis bidra till att intresserade kollegor kan inspireras och lära av varandra och att det skapas bättre förutsättningar för tvärgående utbildningssamarbeten.

De förslag som väljs ut ges ekonomiskt stöd för utvecklingsarbetet. Ansökan ska ha inkommit till avdelningen för kvalitetsutveckling senast den 29 april 2020.

Mer information om och ansökan till förslag på nya tvärvetenskapliga kurser