– Genom samarbetet med Beijerstiftelsen kommer UU Invest AB att kunna erbjuda forskare ökade möjligheter att bygga solida bolag med stor betydelse för samhället. Vi är mycket glada för att Beijerstiftelsen valt att samarbeta med UU Invest. Detta är en kvalitetsstämpel för oss, säger UU Invests VD Gunilla Lundmark.

UU Invest är ett statligt holdingbolag som förvaltas av Uppsala universitet och utgör den investerande delen av innovationsverksamheten. UU Invest investerar i innovativa bolag sprungna ur forskning eller kunskap vid Uppsala universitet, inom alla tre vetenskapsområden.

– Vi är ofta den första ”externa” investeraren i bolaget och andra ägare i det skedet kan vara grundarna och familjen. Vi gör sedan ofta ett antal följdinvesteringar samtidigt som vi försöker hjälpa till att hitta andra investerare. Vi investerar i en handfull nya bolag per år och gör totalt 20–30 investeringar per år, berättar Gunilla Lundmark.

Bolagen får möjlighet till ökad finansiering

Samarbetet med Beijerstiftelsen kommer att gå till så att UU Invest utvärderar innovationen eller bolaget.  Beijerstiftelsen kan sedan få möjlighet att investera samma belopp som UU Invest så att bolagen i detta tidiga skede får möjlighet till ”dubbelt med kapital”.

Beijerstiftelsen kommer att vara passiva som ägare och inte ställa några andra krav än UU Invest. I 3–4 år framåt kommer de att göra ”skugginvesteringar” förutsatt att UU Invest och bolagen väljer att ta med dem.

– Beijerstiftelsen finansierar sedan 1974 forskning i Sverige. Genom vårt nya samarbete vill vi på ett nytt sätt stödja forskare i deras viktiga arbete och därigenom främja ny innovation”, säger Anders Wall, stiftelsens ordförande.

Fler forskningsnära bolag i Uppsala

Gunilla Lundmark hoppas att de ökade möjligheterna att finansiera nya innovationer kommer att leda till fler forskningsnära bolag i Uppsala.

– Vi ser gärna att forskare och studenter hör av sig till oss om de går i tankar på bolagsbildning kring en affärsidé eller om de att de har en innovation som de behöver hjälp med, men kanske inte vill bilda bolag själv.