Vilka lärare tycker du borde vara med?

– Alla lärare! Dessa workshoppar vänder sig till all undervisande personal vid universitetet. Alla som är intresserade av att diskutera hur vi kan stötta studenters akademiska språkfärdigheter är välkomna att delta.

Varför ska man som lärare gå en workshop på Språkverkstaden, är det inte bättre att fokusera på att hjälpa de studenter som behöver stöd?

– Språkverkstaden möter många studenter från hela universitetet för handledning (förra året genomförde vi nästan 1 300 handledningstillfällen). Vi har alltså gedigen erfarenhet av att prata med studenter om skrivprocessen och hjälpa dem att tolka instruktioner och textkommentarer, och vi kan fungera som en brygga mellan studenter och kurslärare. Med våra workshoppar för lärare hoppas vi nå ut till ännu fler studenter och verka för att man inom universitetets utbildningar ska utveckla strategier för att stötta studenternas akademiska språkutveckling.

Vad får man med sig som man kan ha nytta av som lärare?

– Förhoppningen är att deltagarna ska känna att de fått konkreta idéer om hur de kan främja sina studenters språkutveckling. Förutom att ge tillfälle till diskussion erbjuder workshopparna deltagarna en möjlighet att själva få prova olika verktyg som kan användas för att till exempel stötta studenters läsande, ge konkret och konstruktiv återkoppling på studenttexter och utveckla tydliga skrivinstruktioner.

Har ni fått några kommentarer i efterhand från lärare som gått era workshoppar tidigare?

– För att göra workshopparna så användbara som möjligt har deltagarna fått ta med sig egna exempel på till exempel skrivinstruktioner eller studenttexter som de har fått testa på de olika verktygen vi diskuterat. Flera av lärarna som deltog förra terminen framhöll att de speciellt uppskattat att få handfasta råd och att få testa olika verktyg själva. Flera deltagare nämnde också att det var värdefullt att få utbyta erfarenheter med lärare från andra institutioner och fakulteter.

Hur kan man göra om man inte har möjlighet att gå nu i juni?

– Vi planerar att erbjuda liknande workshoppar igen i höst. Dessutom kan institutioner och lärargrupper bjuda in oss för att hålla en föreläsning eller workshop om något ämne kopplat till hur man kan stötta sina studenters akademiska språkutveckling. Ett sådant tillfälle kan vara en bra utgångspunkt för en diskussion inom den egna lärargruppen kring hur man kan stötta sina studenters språkutveckling på ett konsekvent och explicit sätt och utveckla progression inom en utbildning.