Ett av Wasp-HS-instrument är ett forskningsprogram som stöder innovativa samarbeten mellan svenska universitet och offentliga och privata organisationer för att säkerställa korsbefruktning och synergi kring relevanta samhällsutmaningar till förmån för det svenska samhället. Programmet syftar särskilt till att stärka unga forskares vetenskapliga kompetens genom ett konkurrenskraftigt samarbetsprogram med offentliga eller privata partners, i forskningsriktningar relaterade till humaniora och samhällsvetenskap.

Notera att eftersom ansökan kräver stödbrev från lärosätet uppmanas alla forskare som är intresserade av att söka utlysningen att kontakta områdets forskningssekreterare Oddny Sverrisdottir eller Anders Westlin för information om hur stödbrevet utfärdas. Forskningssekreterarna bistår förstås också med stöd i själva ansökningsprocessen.