Utskottet för lika villkor välkomnar ansökningar som är inriktade på insatser inom lika villkorsområdet och gärna ansökningar som berör flera områden inom lika villkor. I år uppmanar vi särskilt till projektförslag som rör HBTQI+ vilket är ett av universitetets prioriterade områden 2022-2024. Medlen kan sökas av både anställda och studenter verksamma vid fakulteten. Med likavillkorsinsatser menas utbildningsinsatser, granskningar av verksamhet ur ett lika villkorsperspektiv och projekt inom fakulteten som berör de sju diskrimineringsgrunderna, jämställdhetsintegrering eller social bakgrund.

Diskrimineringsgrunder

Diskrimineringsgrunderna är kön (juridiskt), könsidentitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionalitet, sexuell läggning och ålder.

Bedömningskriterier

Inkomna ansökningar kommer att bedömas enligt anvisningarna för utlysningen.

Ansökans innehåll

Ansökan ska bl.a. innehålla en tydlig beskrivning av projektets målsättning och genomförande, förväntad effekt, plan för uppföljning och resultatspridning samt budget (varje projekt kan ansöka om 50 000 – 150 000 kr och ska genomföras under perioden augusti 2022 – december 2023).

Se anvisningarna för närmare detaljer.

Ansökan skickas till Lena Forsell, lena.forsell@uadm.uu.se. Sista ansökningsdag är den 27 maj 2022. Ansökan ska vara undertecknad av prefekt/motsvarande vid sökandes institution/motsvarande.

Ansökningarna kommer att bedömas av Utskottet för lika villkor som även beslutar om tilldelning av medel under juni.