– Regeringen uppmanar till att kontakter och samarbeten med statliga institutioner i Ryssland och Belarus omedelbart upphör. Och att inga nya kontakter eller åtaganden initieras, sade utbildningsministern Anna Ekström på presskonferensen.

– Universitet, högskolor och forskningsfinansiärer har en mycket viktig roll i att stå upp för kunskap, för akademisk frihet, för demokrati, för mänskliga rättigheter och i att visa solidaritet med studenter, lärare och forskare i Ukraina, sade Anna Ekström, vidare på presskonferensen

Samtidigt betonade utbildningsministern vikten av att samarbeten med enskilda forskare bedöms noga.

– Det är viktigt att enskilda ryska och belarusiska forskare inte med automatik likställs med statliga institutioner.