300 års vädermätningar, himmelska toner och rädsla för svaghet

I år är det 300 år sedan Anders Celsius inledde de vädermätningar som än idag bedrivs på institutionen för geovetenskaper. Lär dig mer om hur forskningen kring väder- och klimatforskning har utvecklats genom seklerna vid en tvådelad föreläsning i Universitetshusets sal X.

På kvällen bjuder kören Allmänna sången på konsert i Universitetshusets trapphall.

Synen på funktionsnedsättningar och rädslan för svaghet har skiftat mellan olika kulturer och tider. Föredraget Från idiot till medmänniska i Humanistiska teatern tar upp bemötande av intellektuella funktionsnedsättningar i ett historiskt perspektiv. Från medeltid, upplysningstid och industrialisering till dagens samhälle har attityder till funktionsnedsättningar genomgått en dramatisk förändring.

Sensommarblom och möjliga fiskdammar i Linnéträdgården

Gå på visning av de arkeologiska utgrävningarna av Olof Rudbecks och Carl von Linnés uthuslängor med tillhörande gårdsplan i Linnéträdgården, en unik möjlighet att studerade materiella lämningar efter de två kända vetenskapsmännens hushåll. Metertjocka kulturlager med lämningar efter byggnader, trädgårdsodlingar… och möjligen även en fiskdamm.

Njut av sensommarblomning i trädgården, titta in i familjen Linnés hem och följ med på visningar av trädgården och av orangeriväxterna.

Skattjakt och egyptisk dans på Carolina Rediviva

Carolina Redivivas utställningssal, butik samt café är öppna och det finns en rithörna i caféet. Delta i en skattjakt vid utställningssalen och en familjevisning av Boksalen eller lyssna på en föreläsning om egyptiska hieroglyfer i Tidskriftsläsesalen.

Njut av dans och musik från Egypten i A-salen med dans till Fadi Kutaini som spelar oud och sjunger.

Rektor Anders Hagfeldt delar även ut pris till årets Disapristagare i entréhallen.

Grodsång och japanskt bågskytte i botan

Under Kulturnatten är Botaniska trädgården arena för en mångfald av aktiviteter, till exempel ”japansk kulturnatt”. Där kan du bland annat uppleva japansk kultur, teckna manga, vika origami, prova japanskt bågskytte med Uppsala Kyudoklubb och kampsport med Okinawa Karate.

Du kan också lyssna till grodsång i Tropiska växthuset eller avnjuta kammarmusik med en blåskvintett ur Kungliga Akademiska kapellet i Linnésalen. Se Uppsala Krönikespel – Linné i sin trädgård, följ med på visning och workshop i utställningen Flying Seeds eller titta på Waldorfskolans eldshow.

Medicinhistorisk performance, kulturella ekosystem och skör demokrati

Medicinhistoriska museets utställningar är öppna och museet har ett fullmatat program med performance av konstnären Johanna Willenfelt, föreläsning om konstnärskap vid Ulleråkers sjukhus och guidad visning.

Inom Uppsala kommuns satsning på att bli Europas kulturhuvudstad 2029 samverkar universitetet och kommunen bland annat i en undersökning av kulturens ekosystem i Uppsala. Uppsala universitet ingår även som ledande part i EIT Culture & Creativity, EU:s nya miljardsatsning på kultur och kreativitet. Vid Forumtorget Idéhubben kommer professor Christer Gustafsson från konstvetenskapliga institutionen att presentera undersökningsresultat och diskutera hur man kan gå vidare med att tydliggöra kulturens många relationer och betydelse i olika sammanhang.

På Fyriskällan håller Sten Widmalm, professor i Statsvetenskap vid Uppsala universitet, en föreläsning om boken ”Skör demokrati – det öppna samhällets motkrafter i svensk offentlig debatt, kultur och forskning” (redaktörer Sten Widmalm och Thomas Persson).