Efter ett uppehåll under pandemin kunde allmänheten i Uppsala för andra gången någonsin ta del av evenemanget Soapbox Science. Under tre timmar var det nästan 400 personer som lyssnade och interagerade med de tolv forskarna som bland annat pratade om alger i sjöar, ekosystem i havet och hur man använder datorer för att studera hur molekyler passar ihop eller för att ta fram nya magneter till vindkraftverk.

Från vetenskapsområdet för medicin och farmaci deltog Angela Fuentes Pardo som beskrev hur genetiska verktyg kan användas för att bevara sillen, Susanne Lager som berättade om det fantastiska organet moderkakan, Ulrika Löfkvist som förklarade hur kommunikation bygger små barns hjärnor och Ella Thiblin som pratade om hur fler kan få rätt vård med hjälp av e-hälsa.

Evenemanget anordnades gemensamt av Uppsala universitet och SLU, som en del av projektet U-Share.