Klubbhuset på mångas läppar lanserades under 2020 och har idag över tio miljoner användare världen över. I Sverige har den tagit riktig fart de senaste månaderna. Än så länge krävs dock en Apple-produkt och en inbjudan för att kunna logga in, men Clubhouse arbetar på att öppna appen för fler användare.

Väl inne i Clubhouse möts besökaren av ett flöde av samtalsrum inom en mängd områden och på all världens språk. Vem som helst kan gå in och lyssna och delta i livesamtalen. Enligt Maria Strømme är den ljudbaserade plattformen genial för att den är så otroligt enkel.

– Du har inte live kamera, du har inte textchatt, det är lite grann som det här gamla Heta Linjen på 80-talet. Men det som slagit mig är att så många rum håller en otroligt hög vetenskaplig nivå och har så intressanta debatter. Framstående professorer i USA finns tillgängliga för frågor om Covid-19 och vacciner. I andra rum diskuteras rymdsatsningar i Mellanöstern med de främsta företagsexperterna och folk från Nasa. Jag har också varit i svenska rum där man pratat om hållbarhet och vilka satsningar som görs på smarta städer. Alla dessa superaktuella ämnen där man får ställa frågor är en enorm möjlighet.

Tricket: följ många men med omsorg

För att sålla i utbudet går det att söka på intressanta ämnen, klubbar och personer i en meny. Ett annat måste enligt Maria Strømme är att infoga ämnesord i sin profil utifrån intressen, utbildning, yrkeserfarenheter med mera. Då hittar andra dig och kan bjuda in dig som medlem till matchande klubbar och till intressanta samtalsrum. Tricket är att lyssna runt, identifiera och följa tillräckligt många aktiva personer och klubbar. För att få relevanta rumsförslag rekommenderar Maria Strømme att man följer minst 300. Samt lägger tid på sin profil.

– Det viktiga är att man skriver någonting direkt, kanske tre meningar, annars uppfattas man som ett troll. Om det inte står någonting blir man aldrig uppbjuden på scenen där moderatorer fördelar ordet mellan deltagarna. Men man kan lägga till mer information vartefter, för mig tog det två veckor att få ihop min profil.

Det var Uppsalakollegan Sara Mangsbo som bjöd in Maria Strømme till Clubhouse. Tillsammans har de hållit i samtalsrum där allmänheten fått ställa forskarna frågor, som ofta handlat om vacciner och nanoteknologi.

– Det har varit jättekul för dels känner vi att vi gör den tredje uppgiften, dels får vi frågor som sporrar oss att läsa på och följa debatten väldigt noggrant, säger Maria Strømme.

Universitetsklubbar börjar registreras

När möjligheten att registrera klubbnamn öppnades och hon såg att klubbar bildats av de främsta universiteten i USA och i Storbritannien som MIT, Stanford och Cambridge, säkrade hon snabbt klubbnamnet Uppsala University. Förhoppningen är att samla befintliga studenter, alumner, anställda och andra med anknytning till Uppsala universitet i klubben. Tanken är också att klubbmedlemmarna ska kunna gå in och moderera ett rum om sådant som ligger inom Uppsala universitets verksamhetsområde.

– Det här ser jag som ett sätt för oss på Uppsala universitet att marknadsföra oss för hela världen. Man kan absolut tänka sig att det kan leda till framtida samarbeten. Det är inte heller många svenska universitet som är representerade där ännu. Men jag är framförallt ute efter att få nya infallsvinklar på Clubhouse. Jag får idéer och tankar om både uppfinningar och ny vetenskap när jag är där på ett annat sätt än vad jag får i mina vanliga kanaler eller av att läsa artiklar eller delta i webinarier.