I år fyller Universen 50 år. En stolt jubilar som ändrat både utseende och format flera gånger under årens lopp. Alla gamla nummer av personaltidningen plockas snabbt fram av universitetsarkivarien och efter några timmar i arkivets forskarsal är det lätt att konstatera att det innehållsmässigt finns stora likheter mellan 60-talets lilla svart-vita alster i A5-format och dagens mer färgsprakande tidning.

I det första numret av Universen, som 1969 ersatte en mindre trycksak som hette Nytt från universitetet, kan man bland annat läsa om introduktionsdagen för nyanställda eller om hur man ansöker om olika stipendier. Vid den här tiden saknar tidningen bilder, det finns bara några små handritade illustrationer.

Rektorsvalet debatterades

Under åren bjuds läsaren på reportage från studievägledarnas vardag, utfallet för universitetets del när det gäller budgetpropositionen och olika slags forsknings- och utbildningsnyheter. Skullnaden när det gäller innehåll är alltså inte så stor om man jämför ett nummer från 1970-talet med ett från 2000-talet. En rektorstillsättning på 1980-talet medförde många och långa diskussioner då motsättningarna mellan olika vetenskapsområden var stora. Det ledde i sin tur till att proceduren kring rektorsvalet debatterades, något vi också känner igen.

På 1970-talet publicerade tidningen ett brev från en medarbetare som framförde att ”tidningen inte uppfattas som en personaltidning utan som information från centralförvaltningen”. Något som förhoppningsvis ändrades när tidningen något senare ändrade namn från Universen – Uppsala universitet informerar till Universen – universitetets personaltidning.

De flesta forskningsnyheterna har förstås nytt innehåll år från år, men några ämnen dyker upp flera gånger. Till exempel kan vi då och då läsa om att vi ska ta vara på dagsljuset mot vinterdepression och att våra svenska jultraditioner inte är så svenska som vi tror, men att det inte spelar någon roll så länge vi värderar dem som positiva.

Ordvalet skiljer sig åt

Det som skiljer sig mest mellan gamla nummer och dagens tidning är nog ordvalet och tonen i språket. Under rubriken ”Gymnastik Idrott och Motion” i det första numret från 1969 ombeds intresserade medarbetare att besöka Gymnastik- och Idrottsinstitutet vid Svandammen och där delta i ”en halvtimmes gymnastik (till musik för att göra det lättare och roligare) och därefter kan hurtbullar köra ytterligare en kvart.” På 1970-talet var det vanligare att fokusera på problem. Ett exempel är en intervju med flera representanter för samma yrkesgrupp där arbetet framstår som väldigt problemtyngt och inspirationen lyser med sin frånvaro, vilket inte känns igen i dagens artiklar.

Att antalet medarbetare vid universitetet vuxit under de här 50 åren är också uppenbart. Länge presenterades alla nya docenter och professorer med namn och en i notis från 1979 kan man läsa att tre namngivna  personer på en avdelning var tjänstlediga och att två andra, även de namngivna, ”tjänstgör i vanlig ordning”. Tio år senare nöjer man med att berätta om de första som disputerat inom ett nytt vetenskapsområde, nu är docenterna och professorerna så många att de inte får plats och vilka som är tjänstlediga, eller tjänstgör, får man veta på annat sätt.

I början utkom Universen med tio nummer om året, något som varierat under åren. För närvarande får alla medarbetare tidningen hem i brevlådan fyra gånger om året men den kan också läsas som blädder-pdf på medarbetarportalen. På medarbetarportalen kan även alla intresserade prenumerera på ett mer frekvent nyhetsflöde från Universen.

TIDSLINJE - ETT AXPLOCK

70-talet

Blygsam tidning i A5-format, med maskinskriven text och svart-vita illustrationer. Tidningen saknade signerade artiklar och var ett informationsblad snarare än tidning.

80-talet

Tidningen går över till A4-format, med dekorfärg på omslag och insidor. I slutet av 80-talet börjar redaktionen använda desktop publishing, först i tunna extranummer som gick under namnet ”Mini-Universen” – sedan helt och hållet.

90-talet

Häftigare bilder och puffar på omslaget. Under några år kör man genomgående med ansikten i närbild på omslaget. Tidningen går över till tabloidformat och ökar utgivningstakten. Under en period kommer Universen ut hela 18 gånger per år.

00-talet

Information via Internet blir allt vanligare. 2007 görs tidningen om till ett beskuret tabloidformat, med plats för längre reportage och mycket bilder. Nätuniversen blir ett komplement till papperstidningen.

10-talet

Tidningen fortsätter att satsa på en mix av kortare aktuella nyheter och längre reportage med mycket bilder. Trots digitaliseringens framfart visar läsarundersökningar att papperstidningen fortfarande blir lästa av många medarbetare. Utgivningstakten har landat på fyra nummer per år med kompletterande information på medarbetarportalen däremellan. Just nu finns planer på att ge ut tidningen i digitalt format på engelska för att även de medarbetare som inte har svenska som förstaspråk ska kunna läsa tidningen.

Reportage: Birgtta Sinder Wilén