Forskningsfälten artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) växer och utvecklas snabbt på en global skala. AI4Research förenar forskare på en gemensam plats under interna sabbatsperioder, samtidigt som de på deltid är kvar på sina hemmainstitutioner, och kan på så vis skapa samarbetsytor, bygga förtroendeskapande nätverk och sprida idéer kring forskning och undervisning inom AI och ML.

De forskare som tilldelas medel för en sabbatsperiod förväntas och uppmuntras att ta med sig yngre forskare från sin forskningsmiljö till projektet. Detta kan röra sig om såväl forskare som postdoktorer och doktorander av olika slag. Medföljande forskare förväntas finansieras genom egna externa medel eller fakultetsanslag och inte de medel som AI4Research fördelar. Projektet AI4Research erbjuder arbetsytor för att sådana medföljande forskare ska ha möjlighet att delta i den dagliga verksamheten.

Teknats bidrag motsvarar ett belopp på maximalt 50 procent av en heltidstjänst under maximalt 12 månader.

Så här ansöker du:

Behörighetskrav:

• Docentkompetens
  • Huvudsökande eller medsökande av beviljade externa anslag sökta i nationell eller internationell konkurrens relevanta för forskning om AI/ML
  • Innehavare av en tillsvidareanställning eller anställning som biträdande universitetslektor vid Uppsala universitet vid ansökningstillfället

Ansökan ska innehålla:

• CV (2 sidor),
  • publikationslista med 10 publikationer med störst relevans för projektet,
  • projektplan (där man förklarar vad man vill åstadkomma under sin tid vid AI4Research) om högst 3 sidor,
  • prefektintyg enligt mall.

Ansökan om sabbatsperiod måste ha skriftligt tillstyrkande från sökandes prefekt/motsvarande chef.

Mejla din ansökan till Cecilia Alsmark, cecilia.alsmark@uu.se