Den 7 september 2023 startade jag min tågresa till Milano och European Respiratory Society Congress. Resan gick via Köpenhamn till Hamburg, med nattåg till Zürich och därifrån över Alperna till Milano. 

På tågen genom Sverige, Danmark och Tyskland fungerade det väldigt bra att arbeta. Internetuppkopplingen (mobildata) fungerade acceptabelt för mina behov under merparten av sträckan Uppsala-Hamburg. Lite ostadigt var det, så digitala möten eller att streama hade nog inte fungerat så bra. 

Mellan Hamburg och Zürich hade jag bokat en egen sovkupé. Det var överraskande hög standard med egen toalett och dusch i kupén. Det var ganska skönt att få ta en dusch på morgonen efter 24 timmar på resande fot! 

Dålig uppkoppling, vacker sträcka

Arbetsplats på tågEfter byte i Zürich gick resan vidare över Alperna. Där var uppkopplingen nästintill obefintlig, så jag var väldigt glad att jag hade förberett och laddat ner en del filer lokalt på min dator. 

På grund av problem med en tågtunnel i Schweiz gick tågresan mellan Zürich och Milano via den lite längre scenic route. Det är en otroligt vacker sträcka som erbjuder fantastiska vyer över höga berg, små alpbyar och stora bergsjöar. Visst arbetade jag, men i ärlighetens namn spanade jag mest ut genom mitt tågfönster. Efter cirka 30 timmars resa anlände jag till Milano central på utsatt tid. 

Konferensen varade i fem intensiva dagar. Därefter var det dags att kliva på tåget igen för hemresan till Uppsala. Vägen gick via Berlin då det inte fanns några platser på nattåget mellan Zürich och Hamburg. Avstickaren till Berlin förlängde resan med ett par timmar, vilket kändes lite trögt. Tågbytet i Köpenhamn blev dessutom ordentligt stressigt, med en minuts marginal till tåget. 


Går bra att jobba på tåg

I skrivande stund, strax efter hemkomsten, konstaterar jag ändå att det faktiskt går att göra tjänsteresor genom Europa med tåg och att det i de flesta fall fungerar bra att jobba på tågen. För dig som funderar på att ta tåget till möten, konferenser och andra evenemang i tjänsten i Europa har jag samlat några tips här nedan.