Flyttlasset gick i början på februari och studentservice ser redan ut ha installerat sig väl i sina nya lokaler på bottenvåningen i Nya Ångströms hus 10. Den främre delen av disken på entréplan delas med Ångströmreceptionen, medan den bortre halvan upptas av kort- och nyckelservice. Bakom disken i lokalerna innanför pågår schemaläggning och programadministration, däribland skanning av alla tentor vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

I studentservicedisken står alltid minst en anställd redo att bistå studenter. Samtidigt har flera på enheten utbildats för att kunna svara på vanliga frågor till receptionen.

– Hit kommer både anställda, besökare och studenter så frågorna kan handla om allt ifrån parkeringstillstånd och bokning av grupprum eller eventytor till försäljning av produkter, säger Alexander Kirsebom, administrativ assistent på studentservice.

Erbjuder drop-in-vägledning

I och med att studentservice slagits ihop med receptionen finns all information och service på ett ställe, vilket också gör det lättare att få tag i studie- och karriärvägledare, berättar Eva Skytt. För att uppmärksamma denna service står en beachflagga med texten ”drop-in-vägledning” bredvid disken. Studenterna välkomnas till fysiska samtal i något av de åtta samtalsrummen kring receptionen. Rummen kommer även att utrustas med skärmar för uppkoppling, så studievägledarna kan ha Zoom-samtal eller hybridmöten med studenter.

Än så länge syns dock inte de stora studentskarorna, men det lär förändras då all undervisning schemaläggs till hus 10 från och med den 21 februari.

– Studenterna är fortfarande på Zoom i hög utsträckning och har föreläsningar, men fler och fler kommer, säger Eva Skytt.

Något hon också hoppas studentservice ska få möjlighet att göra mer   av är walk and talk-samtal.

– Man kan möta studenterna och ta en tripp inne i skogen och prata. Härifrån finns det fler ställen man lätt kan ta sig ut till.