Den internationella studentmottagningen, denna termin digital, hölls den 20 januari och där informerade Studenthälsan om sina seminarier, föreläsningar, samtalsstöd samt övrig rådgivning. De höll också de båda webbinarierna ”Sustainable Studies during the Pandemic” och ”Cultural Adjustment and Surviving Winter Blues”, varav den senare innehöll en liten panel med två internationella studenter som bott och studerat i Uppsala under några år.

– I båda webbinarierna fick de nya studenterna både ställa frågor och ge feedback, med särskilt fokus på det i ”Cultural Adjustment and Surviving Winter Blues” med studentpanelen. Det är alltid ett uppskattat inslag när studenterna kan ställa frågor till erfarna internationella studenter, säger Frida O’Kelly och Anna Westergren, kuratorer vid enheten för studenthälsa på studentavdelningen.

En annorlunda tid

I pandemitider är det mesta annorlunda för alla på de flesta sätt och att nå ut till studenter generellt med information kan vara en än större utmaning än vanligt. Att få studenterna att känna sig välkomna är en stor del av mottagandet, även om det i år görs distanserat och digitalt.

– Det är inte ju samma sak som att träffa dem på plats, men samtidigt är vi väldigt glada över att nå studenterna överhuvudtaget i dessa tider. För oss är mottagningen ett väldigt speciellt tillfälle när vi får en chans att möta och vara med och välkomna de nya studenterna.

Den största skillnaden jämfört med en ”vanlig” mottagning på plats är att inte få den personliga kontakten, att se alla förväntansfulla studenter fylla salen och få känslan av nystart och oändliga möjligheter. I år med alla restriktioner är det just därför kanske extra viktigt att uppmuntra till de sociala sammanhang som finns tillgängliga.

– Student och nationslivet är ju en stor del av vad Uppsala har att erbjuda de internationella studenterna och vi uppmuntrar alla att vara socialt aktiva på ett smittsäkert sätt i största möjliga mån. Det är annars lätt att man känner sig ensam och isolerad.

Inga problem för små

Det allra viktigaste för Studenthälsan att nå ut med till nya internationella studenter är dock den grundläggande vetskapen om att stödet finns tillgängligt, att Studenthälsan finns där för dem. Samtidigt är det viktigt att de nya studenterna känner sig bekväma med att kontakta Studenthälsan.

– Vi uppmuntrar dem alltid att hellre söka hjälp i tid än att vänta. Inga problem är för små för att ta kontakt med oss!