Det tål att sägas både en och flera gånger, att leda universitetsförvaltningen är en förmån som jag är mycket stolt över. Dagligen får jag återkoppling på att vi som förvaltning levererar ett professionellt stöd. Den vill jag gärna dela med mig av!

Ett exempel är årsredovisningen och uppföljningsrapporten, där hela universitet har arbetat tillsammans och där förvaltningen har en central roll. I år har universitetet fått många lovord, bland annat för arbetet med indikatorer i uppföljningsarbetet. Dessa visar bland annat att vi framgångsrikt når flera av de mål som lyfts i Mål och strategier, till exempel ligger vi i topp i Sverige vad gäller totala antalet sökande och andelen medel från EU:s ramprogram ökar.

Det finns många fler exempel. Olika kompetenser inom och utanför förvaltningen har tillsammans bidragit till att visionen av ett nytt Ångström har blivit verklighet. Pandemin har inneburit helt nya förutsättningar, däribland ett ökat behov av stöd för undervisning och arbete på distans. Här har framgångsrika samarbeten varit nyckeln till att verksamheten kunnat fortsätta. Ett omfattande arbete har lagts ner på att anpassa lokaler för den verksamhet som bedrivits på plats och vi har kunnat genomföra högskoleprov under pandemin.

En ny studentingång på webben lanserades i höstas och nu pågår arbetet med en ny medarbetaringång. Faktorer i omvärlden har lett till att säkerhetsarbetet har intensifierats och krismedvetenheten är hög. Vi ger stöd för att ingå avtal och genomföra upphandlingar, vi ger stöd inom ekonomiområdet, tillhandahåller karriärstöd till doktorander och forskare, skapar finansiering via externa intressenter och möjliggör internationella utbyten för studenter, forskare och lärare. Stöd i frågor som rör personal, löner och arbetsmiljö är ständigt efterfrågat. Vi arbetar med att tillhandahålla men också underlätta och förbättra diarieföring av ärenden och handlingar, vi är många gånger första linjen in till universitetet, vi ansvarar för uppdragsutbildningar och vi synliggör universitet, våra lärare, och forskare och vi förvaltar, utvecklar och ser till att våra unika miljöer och samlingar används aktivt och på ett ansvarsfullt sätt, och mycket, mycket mer. Det är omöjligt att få med allt här!

Givetvis är inte allt ros. Det är många gånger en utmaning att leverera ett bra stöd till en så differentierad organisation som Uppsala universitet. Förutsättningarna för och behoven hos våra medarbetare i kärnverksamheten varierar och det är sällan en lösning fungerar för alla. Vissa gånger består vårt stöd helt enkelt av att lotsa i problematiska frågor eller hjälpa universitetet att följa regelverk och instruktioner samt fullfölja sitt arbetsgivaransvar – det kan säkerligen ibland upplevas krångligt och tidsödande och det ställer krav på alla.

Vi behöver vara lyhörda, pedagogiska och lösningsfokuserade, samtidigt som vi har överblick över och kunskap om regelverk, rutiner och praxis. Vi arbetar kontinuerligt med att ständigt utveckla vårt arbete. Avdelningsauditarna, som ni säkert känner till, utgör en kritisk del i vårt systematiska kvalitetsarbete och erfarenheterna av dessa är mycket goda. För två år sedan samlades de många IT-organisationerna i en enda universitetsgemensam IT-avdelning. Det var en mycket omfattande organisatorisk förändring som nu följs upp, och det finns fortfarande stora utmaningar med att få allt på plats. Både jag och representanter för IT-avdelningen kommer att återkomma med information om det fortsatta arbetet.

Under våren och hösten besöker jag förvaltningens avdelningar och kanslier. Både inför besöken och i dialog med medarbetarna får jag bilden av en ambitiös förvaltning som strävar efter att arbeta nära kärnverksamheten. Samtidigt behöver vi bli ännu bättre på att samverka internt inom förvaltningen. En av våra visioner, och definitivt min vision, är EN förvaltning – där vi stödjer och stöttar varandra och, när så är möjligt, samordnar våra kontakter och vår kommunikation med den övriga verksamheten så att vi kan ge universitetet ett professionellt och högkvalitativt stöd.