Vi har under den här tiden av fysisk distans varit imponerade av den stora förmåga som finns inom universitetet för att tänka nytt och skapa lösningar trots svåra omständigheter. Tekniksprånget har varit stort för många och vi tror att det, trots allt, kommer att betyda att vi får ett ännu bättre universitet när det här är över.

Men samtidigt som pandemin har påverkat alla har forskning och undervisning bedrivits på sedvanligt höga nivåer. Nya satsningar har sett dagens ljus, studenterna har tagit sina kurser, avhandlingar har försvarats, artiklar har publicerats, seminarier har hållits, genombrott har gjorts och insikter har spridits i världen. Överallt inom universitetet har verksamheten bubblat.

I höst kommer vi att ses igen om prognoserna stämmer. Det ser vi fram emot. Det ska bli roligt att mötas och lära känna fler av er – alla ni fantastiska medarbetare som gör Uppsala universitet till en överfylld skattkammare av kreativitet och lärdom.

Tack för era fantastiska insatser och för ert stora ansvarstagande!

Nu önskar vi er alla en skön sommar!
Vi ses i höst!

Rektor Anders Hagfeldt och prorektor Coco Norén