För flera av oss är sommaren, eller delar av den, en arbetsintensiv period. Det finns många exempel på allt det som händer inom universitetet och på förvaltningen och som vanligt är det nästan omöjligt att lyfta fram allt det vi gör. Trots detta vågar jag mig på ett göra ett försök och här kommer ett axplock.

Almedalsveckan går av stapeln första veckan i juli. Uppsala universitet står som arrangör för 36 evenemang och hyr ut sina lokaler till närmare 150 evenemang. Det kräver ett stort engagemang från många av förvaltningens medarbetare, bland annat för de av oss som arbetar på Campus Gotland.

Antagningsbesked till studenterna skickas ut i juli. Det innebär en hel del arbete under sommarmånaderna – det inkluderar bland annat att svara på frågor kring antagningen och att stödja och förbereda inför terminsstart. Efter avslutat läsår är det också många studenter som ansöker om examen, för att kunna söka arbeten och fortsatta utbildningar.

Våra museer och trädgårdarna har öppet året runt, men högsäsong för besöksverksamheten är under sommarmånaderna då både Uppsalabor och turister vill ta del av de kulturskatter som finns hos oss.

I september fyller Segerstedthuset 5 år och det kommer vi på förvaltningen att fira tillsammans. Information har gått ut (eller är på väg) till våra medarbetare. Det blir ett tillfälle att, äntligen, samlas till ett mingel över kansli-, avdelnings- och enhetsgränser.

Vi har, som vanligt, en spännande höst framför oss. Händelser i omvärlden påverkar vår verksamhet, till exempel det förstående riksdagsvalet, Sveriges förberedelser för att ta över ordförandeskapet i EU och ett eventuellt medlemskap i Nato.

Avslutningsvis vill jag önska er alla en härlig sommar och en välförtjänt semester. Själv beger jag mig till Österlen, där jag ser fram emot att träffa familj, släkt och vänner. Till höstens ses vi igen, utvilade och med ny ork. Men det är då – nu väntar ledighet, avkoppling och rekreation!

Caroline Sjöberg

Universitetsdirektör