EIT Raw Materials är ett initiativ inom ramen för European Institute of Innovation and Technology (EIT). Plattformen omfattar drygt 120 parter från 22 europeiska länder. Målet för EIT RawMaterials är att säkra en hållbar råvaruförsörjning genom att främja innovation, utbildning och entreprenörskap i europeiska industriella ekosystem.

Nu har utlysningen öppnat för projekt som startar 2023. I utlysningen KAVA10 förnyas EIT Lighthouse-programmen för att lyfta de mest angelägna behoven i råmaterialens värdekedja. KAVA 10 omfattar cirkulära samhällen, hållbara material och ansvarsfull utvinning av råvaror.

Främst söks ansökningar rörande:

• Uppskalning av innovationer, där ansökan skall adressera minst 10 av ämnena som relaterar till Lighthouse-programmen
  • Högre utbildning, där fokus ska ligga på forskarskolor som behandlar utvalda ämnen från de tre Lighthouse-programmen
  • Livslångt lärande, där ansökan svarar mot behovsdriven utbildning inom fyra utvalda områden.

EIT RawMaterials fortsätter att sätta fokus på de regionala satsningarna (RIS). RIS-projekten ger en plattform för att lyfta samarbeten och stärka regionens innovationskraft.

Alla ansökningar skall beskriva hur projekten kommer att främja ekonomisk hållbarhet.

Dead-lines:

Registrering av förslag: 31 maj 2022 kl.13.00 CET