Aktiviteterna ordnas av forskningsenheterna vid de tre områdeskanslierna i samarbete med avdelningen för forskningsstöd. Redaktionen ställde några frågor till Pia Lansåker, forskningssekreterare vid kansliet för teknik och naturvetenskap.

Vilka vänder ni er till med de här aktiviteterna?
– Vi vänder oss till alla vid Uppsala universitet som är intresserade av att söka forskningsfinansiering från EU:s nya ramprogram Horisont Europa. Även övriga som arbetar med EU-finansierade forskningsanslag, till exempel projektkoordinatorer och ekonomer som arbetar på institutionerna får stöd och utbildning genom dessa aktiviteter.

Vilken nytta har jag som forskare av att ta del av de här aktiviteterna?
– Du får tillgång till universitets stödfunktioner som kan bistå med sin erfarenhet kring att formulera en bra forskningsansökan till Horisont Europa och du blir guidad i alla delar som ingår i en forskningsansökan. Exempelvis hur du skriver och strukturerar ansökan, hur du skapar konsortium, hanterar ansökningsportalen och projektbudget. Vi berättar också om vilket stöd du kan få när ett EU-projekt beviljats.

Skiljer sig Horisont Europa mycket från tidigare ramprogram?
– Det skiljer sig inte så mycket, Horisont Europa är en utveckling av Horisont 2020 och mycket är lika. Exempelvis finns det tre pelare i programmet, som går från bottom-up "Vetenskaplig spetskompetens" via top-down ” Globala utmaningar och europeisk industriell konkurrenskraft” till "Innovativa Europa".

– Men några saker är nytt och ändrat, till exempel har "Future and Emerging Technologies" som låg i pelare "Vetenskaplig spetskompetens" ersatts av "Pathfinder" och finns under Europeiska innovationsrådet i pelare "Innovativa Europa". Det kommer dock fortfarande vara ett bottom-up program. Partnerskapsprogrammen finns kvar, men minskar i antal till omkring femtio inom utvalda områden.

– Missions är nytt, de finns i pelare "Globala utmaningar europeisk industriell konkurrenskraft". Det finns fem Missions och syftet är att bättre koppla forskning och innovation till samhället och samhällsnytta.

– Dessutom är det nytt att alla institutioner som är med i en ansökan måste ha en jämställdhetsplan och under ett projekts hela livscykel gäller Open Science. Publikationer ska vara öppet tillgängliga direkt, det vill säga det finns inget embargo som tidigare.

Kommer ni spela in så man kan titta i efterhand?
– Vissa aktiviteter kommer att spelas in men inte alla. Dock kommer presentationer från alla aktiviteter göras tillgängliga.