Ångströmlaboratoriet ska få en ny attraktion i form av Foucaults pendel, en tung kula som pendlar i en 28 meter lång vajer fäst i taket. Med sin rörelse bevisar den att jorden roterar runt sin egen axel.

Den franske fysikern Jean-Bernard-Léon Foucault var den förste som med hjälp av experiment kunde bevisa att jorden roterar runt sin egen axel. Det hade vetenskapsmän anat redan på 1600-talet men nu kunde det bevisas. Foucaults första stora demonstration gjordes 1851 i Panthéon i Paris där han hängde upp en 28 kilo tung järnkula i en 67 meter lång järntråd. Kulans pendelrörelser visade den förvånade publiken att jorden faktiskt rör sig. Experimentet blev legendariskt och spred sig snabbt runt om i hela Europa. De första experimenten i Sverige gjordes några år senare på Uppsala slott – en lämplig plats med högt i tak.

Foucaults pendel i Panthéon i Paris.
Foto: Rémih, Wikimedia Commons.

Uppsala får egen Foucaultpendel

Nu ska alltså Uppsala snart få en egen permanent Foucaultpendel. Det har möjliggjorts genom en privat donation från Johan Tysk, vicerektor för vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.

Initiativet till en pendel i Ångströmlaboratoriet kom från Mattias Klintenberg, professor i fysik.

– Han var eld och lågor inför idén att installera en Foucaultpendel i något av de nya husen och det är han som drivit processen framåt, berättar Johan Tysk.

– Och jag har alltid fascinerats av Foucaults pendel. Den väcker frågor kring hur sjutton allt kan fungera tillsammans och det är en illustration av hur samspelet ser ut mellan naturvetenskap och teknik. Det är en magisk manick som ger oss en känsla av att vara en del av något stort, säger Johan Tysk. Det känns roligt att få vara med och personligen bidra till detta med en donation!

Stimulera sociala möten

Syftet med de nya husen vid Ångströmlaboratoriet är bland annat att förstärka den intellektuella miljön och stimulera sociala möten mellan studenter, lärare och forskare från olika ämnesområden.

– Det är viktigt att inte glömma bort det sociala, menar Johan Tysk. Därför känns det extra roligt för mig att få bidra till att en pendel kommer att placeras i centrum av det nya atriet i Hus 10. Det blir en samlingspunkt där ett flöde av människor ständigt kommer att passera. Kanske kan pendeln göra att folk stannar upp och reflekterar över ett och annat inom naturvetenskap och teknik?

Men det dröjer ett tag innan man kan få uppleva att det svänger i Ångströmlaboratoriet. Hus 10 med Foucaults pendel kommer att stå klart först våren 2022.

– Då hoppas vi att många kommer för att titta. Kanske kan vi bjuda in gäster och skolklasser så att de, med pendelns hjälp, får lära sig lite mer om hur jorden snurrar och naturen fungerar, menar Johan Tysk.

Anna Malmberg

Se film med Foucaults pendel i Panthéon i Paris