Utbyggnaden av Ångströmlaboratoriet har pågått sedan oktober 2018 och den 13 maj 2022 är det dags för invigning av Nya Ångström. Personal börjar dock flytta in i Hus 10 redan den 10 januari, och undervisning är schemalagd i huset från och med den 7 februari.

I en ny film producerad i samarbete mellan Akademiska Hus och Uppsala universitet bjuds på en inblick i Hus 10 under den sista etappen av byggperioden. Välkommen att kika in i de kommande undervisnings- och forskningslokalerna för teknik och naturvetenskap som ska bli hemvist för drygt 1200 studenter och 400 medarbetare.

Några av de medverkande i filmen är Johan Tysk, vicerektor för vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap, och Henny Henriksson Larsson, student på masterprogrammet i hållbar utveckling vid Uppsala universitet.

Se film:

Nya Ångström Hus 10 (kort version)
Nya Ångströmlaboratoriet - Naturvetenskap möter teknik i en helt ny byggnad (lång version)

Fakta Hus 10
Den nya huvudbyggnaden, Hus 10, får en yta på cirka 23 000 kvadratmeter. Här ryms undervisnings- och forskningslokaler, kontor, reception, studentservice, mötesytor, restaurang, bibliotek, ljusgård, aula och en visualiseringsteater. Huset består av två delar, en lägre del som omfattar publika lokaler och en högre del som ska inrymma institutionen för informationsteknologi.