The Guild of Research Intensive Universities (The Guild) syftar till att ge de forskningsintensiva universiteten en tydligare och starkare röst i Bryssel genom en nära och konstruktiv dialog med beslutsfattare inom EU.

Nya utbildningsutmaningar kräver nya typer av standarder som är anpassade till utvecklingen inom forskningsstyrd högre utbildning och som möjliggör samarbete och flexibilitet. På seminariet ”Reimagining research-led higher education - how to build standards that help, not hinder?” kommer bredden av de ansvarsområden universitet står inför i deras ambition att engagera studenter i forskningsstyrd utbildning att diskuteras. Det kommer också diskuteras vilken typ av standarder som behövs som kan förbättra, snarare än hindra, universitet för att uppfylla denna ambition. Slutligen kommer seminariet att utforska möjliga sätt att bilda ”praxisgemenskaper” som involverar studenter och akademiker samt ledare och beslutsfattare i att utveckla sådana standarder.

Seminariet är 23 september kl. 14.00–16:00. Registrering senast 20 september.