Konstvetenskapliga institutionen deltog i SciFest för första gången 2018. Vi har frågat några av personerna på institutionen som arbetade med  SciFest vad de tyckte om vetenskapsfestivalen och institutionens deltagande. Institutionen bjöd in besökarna att lära sig mer om de textila material i deras egna kläder. I montern fanns tre stationer med saker att göra: känna på och prata om de textila material, bidra med statistik respektive karda och spinna. När de sammanfattar sina intryck är det idel positiva tongångar.

– Jag är fortfarande rätt överväldigad över all den positiva responsen från besökarna, säger Cecilia Aneer, lektor i textilvetenskap.

– SciFest gick över förväntan och var en hit! Det intresse och den entusiasm som andra utställare och besökare uttryckte var mycket positiv, speciellt på lördagen då allmänheten kom, säger Azul Tarazona Machicao, informatör.

Behövs fler från humaniora och samhällsvetenskap

Men det behövs fler från humaniora och samhällsvetenskap på SciFest, det är idag en för stor tyngdpunkt på teknik och naturvetenskap.

– Fler humanistiska ämnen borde vara med på SciFest. Med övervikten på naturvetenskap och teknik framstår vetenskapen som kraftigt snedfördelad, säger Cecilia Aneer.

Azul Tarazona Machicao håller med och utvecklar resonemanget:

– Det finns en klar plats för humaniora och samhällsvetenskap på SciFest. Vi har här en chans att visa på vår samhällsrelevans och att det finns humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning som är intressant, relevant och viktig för alla. Vi skulle gärna fortsätta vara med och hoppas att fler följer efter.

Satsa på praktiska moment

I mötet med besökarna fungerar praktiska övningar och taktila möjligheter bra, även illustrationer i form av bilder, filmer eller annat som besökaren kan ägna sig åt utan handledning eller som inte kräver komplicerade instruktioner är bra.

– Det är viktigt att det finns konkreta prylar att interagera med för besökarna, säger Hanna Bäckström, doktorand i textilvetenskap.

– Vi använde de praktiska övningarna för att tala om skillnader mellan hur vi klär oss idag och hur det sett ut tidigare i historien. Att tala om materialen i våra kläder idag och sedan blicka bakåt eller berätta om textilberedning historiskt för att sedan blicka framåt gav en naturlig ingång för att prata om den historiska forskning vi bedriver, säger Cecilia Aneer.

Det viktiga är inte en avancerat inredd och utformad monter eller workshop. Det viktiga är att det besökaren kan göra eller uppleva fångar intresset och är roligt.

–  Ofta är övningen i sig intressant, då behövs inget mer. När det är kul så blir det bra, det behöver inte vara snyggt men det hjälper om det är tydligt, färgglatt och enhetligt, säger Azul Tarazona Machicao.

Den konstvetenskapliga montern bemannades av sex personer under lördagen när det var öppet för allmänheten.

– Det var fullt ös hela tiden, vissa stunder kändes det som att vi hade behövt vara fler för att fånga upp de som kom förbi och för att vi skulle hinna ta ordentliga pauser. Alternativt att fokusera på endast en sak att göra, säger Hanna Bäckström.

– På torsdag och fredag, då skolbarnen kommer, kan man i lugn och ro berätta, men på lördagen blir det ont om tid och bullrigt. Då kan det vara bra med korta instruktioner på papper, affisch eller självinstruerande övningar, säger Azul Tarazona Machicao.

Det kan också vara bra att förbereda för att använda mikrofon, framför allt på lördagen då det är öppet för allmänheten och det blir ganska bullrigt i lokalerna.

Starta arbetsgrupp tidigt

Det är viktigt att tidigt tänka igenom vad man vill och kan göra för att fånga intresset hos besökarna och bilda en arbetsgrupp som arbetar igenom upplägget och fördelar ansvar och arbetsuppgifter.

– SciFest kräver planering men den tid man investerar är värt det, konstaterar Azul Tarazona Machicao.

Bilden

Hanna Bäckström, doktorand i textilvetenskap, hjälper unga besökare på SciFest att använda ett mikroskop för att titta närmare på textilfibrer.
Foto: Azul Tarazona Machicao