– Det är viktigt att gå vidare med att höja medvetenheten och engagemanget. Här är SAR Sverige en viktig aktör som anordnar gemensamma seminarier och utför påverkansarbete politiskt och mot finansiärer, säger hon.

SAR arbetar för att främja den akademiska friheten runt om i världen, bland annat genom att ge skydd och tidsbegränsad akademisk fristad vid ett lärosäte åt forskare som inte kan vara verksamma i sina hemländer.

Uppsala universitet har varit medlem i SAR sedan 2014 och 2019 tog Uppsala universitet emot en forskare via Scholars at Risk för första gången.

Tora Holmberg ser fram emot att få bidra till arbetet att främja akademisk frihet både vid Uppsala universitet och tillsammans med SAR Sverige.

– Uppsala universitet vill vara en tydlig röst i arbetet med ansvarsfull internationalisering och målet är att vara drivande i arbetet med riskutsatta forskare, att verka i den globala akademin och att ta ansvar för en kollektiv, internationell gemenskap. Det finns gott om forskare som är engagerade i SAR, så det finns en god grund för arbetet lokalt.