Få har väl missat att Emma Frans, Årets Alumn 2019, kommit med boken Alla tvättar händerna. Hon skriver sin personliga sammanfattning av pandemiåret 2020, ett år där hon på ett oväntat sätt kom att hamna mitt i debatten. Boken är både underhållande och allvarlig och ger ett perspektiv på hur svårt det är att förklara ett osäkert forskningsläge för allmänhet såväl som politiker och andra.

Dagligen hör vi både underbyggda teorier, men också fantasifulla spekulationer, om hur man bäst bekämpar ett farligt virus eller huruvida månlandningarna verkligen ägt rum. Hur ser vi i Norden på det vi kallar konspirationsteorier? Finns det konspirationsteorier som är unika för de nordiska länderna? Dessa, och andra, frågor undersöker en grupp av forskare från olika universitet i Skandinavien i boken Conspiracy Theories and the Nordic Countries. Andreas Önnerfors vid historiska institutionen är en av författarna.

CRUSH – Critical Urban Sustainability Hub är ett nätverk med, bland andra, forskare från Uppsala, Göteborg, Lund och Malmö. I februari släppte de boken Bostadsmanifest – 22 krav för framtidens hem. Skribenterna, där Irene Molina vid Institutet för bostads- och urbanforskning är en, vill att boken ska inspirera medborgare, politiker och aktivister med nya erfarenheter, forskningsresultat och visioner i bostadsfrågan. De vill skapa en bostadsmarknad för alla, bostaden är mer än en marknadsvara, den är en rättighet.

Den som är historiskt intresserad kan läsa ett praktverk skrivet av bland andra Göran Ulväng, ekonomisk-historiska institutionen, Starfors & Molnebo – uppländska herrgårdar med anor. Starfors och Molnebo ligger i Heby kommun i nordvästra Uppland och är idag kanske Sveriges bäst bevarade stormaktsgårdar. Boken tar med läsaren på en resa genom herrgårdsliv och företagande under mer än 400 år.

Peter Englund, även han alumn vid Uppsala universitet, kom förra året med boken Söndagsvägen – berättelsen om ett mord, en skildring av ett brott som ägde rum i Hökarängen söder om Stockholm 1965. Peter Englund skriver på ett målande sätt om den unga kvinnan Kickan Granell, hennes liv i föräldrahemmet i den lugna förorten och om hela den utredning som ledde fram till att det som avskrivits som ett självmord visar sig vara mord. Englunds djupdykningar i arkiv skulle kunna resultera i en tråkig radda av fakta, men han skriver levande om Sverige under 60-talet och skildrar även både inomhus- och utomhusmiljöer på ett mycket realistiskt sätt.

Till sist ett boktips till de yngre familjemedlemmarna. Forskardrömmar – berättelser för nyfikna barn av bland andra uppsalaforskarna Steffi Burchardt, Tove Fall och Graham Budd. Boken består av ett 60-tal berättelser om barn som växer upp och blir forskare. Barn med olika förutsättningar - en del trivdes i skolan, en del tyckte det var tråkigt, några växte upp i städer, andra ute på landet. Författarna hoppas att fler barn ska få upp ögonen för vetenskap och se att de kan bli framtidens forskare. Berättelserna, som alla har koppling till Sverige, är vackert illustrerade.