Den 17 januari stängde Studentportalen för studenter och numera återfinns universitetets alla kurser i den digitala plattformen Studium. Arbetet med att föra in kurserna i den nya plattformen har pågått sedan hösten 2020. På den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten har Lena Klintberg koordinerat projektet och även utvecklat en workshop för att introducera Studium till Teknats lärare. Trots utmaningarna med bland annat en pandemi tycker hon att övergången för lärare och administratörer fungerat bra.

­– Vi har ju haft vår Teknatgrupp där vi verkligen har jobbat med våra lärare och samlat in alla synpunkter vi fått. Samtidigt har det funnits väldigt många antenner ute i organisationen som har kunnat fånga upp alla möjliga problem och önskemål om förbättringar, säger Lena Klintberg.

Bredd av funktioner för universitetet

Studium bygger på Canvas som är ett världsomspännande system. Bland funktionerna på Uppsala universitet märks bland annat videolagringstjänsten Studio, en quizfunktion och flera administrativa stödverktyg. Andra har utvecklats av universitetets egna programmerare, som funktioner för resultatrapportering till Ladok och skapande av olika typer av listor. Något som Lena Klintberg också gillar är möjligheten för studenter att dela information i filareor.

– Får man studenterna att jobba i Studium så är det lättare för en lärare att följa med vad som händer jämfört med om de möts i exempelvis en Facebook-grupp.

Vad ser du behöver utvecklas i Studium framöver?

– För mig är det kursvärderingar och det är också prioritet för programmerarna. Men för Teknats del, och om man som lärare får önska för framtiden, så vore det väldigt bra med kolumner för att kunna rapportera och sammanväga olika undervisningsmoment. Vid betygsättning skulle det vara väldigt bra om det gick att väga ihop olika moment med en formel. Någon kanske gick på det ordinarie seminariet, någon annan gjorde en ersättningsuppgift och det här kanske man vill väga upp, säger Lena Klintberg.

– Sen skulle kanske ännu fler funktioner i grupper underlätta. Särskilt om du har väldigt stora kurser kan det bli lite otympligt, vilket jag vet att det jobbas med.

Guider för doktorander och programsidor

I Teknats Studiumgrupp har Lena Klintberg haft sällskap av en representant från varje institution, antingen lärare eller enstaka administratörer. Något de jobbat intensivt med är att ta fram ett smidigt arbetssätt för att hantera doktorander som ofta samläser kurser. Gruppen har också drivit på för nya guider kring doktorander och gett återkoppling på befintliga guider för att utveckla Studiums lärarresurs. Dessutom har TUR, teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd, arrangerat särskilda temaseminarier och workshops där lärarna fått lära sig arbeta med quiz och video.

Tillsammans med två koordinatörer från Humsam har Teknats projektgrupp regelbundet träffat den centrala projektgruppen för att föra fram gemensamma önskemål.

– Projektledaren Stina Boman från det centrala projektet har varit spindeln i nätet och verkligen skött det superbra. Två pedagogiska utvecklare har också deltagit på central nivå, liksom en styrgrupp. Man ska inte hymla med att det kan ha varit en stress och press för lärare med att gå över för det innebär ju ett merjobb, särskilt under pandemin. Men jag tror att det stora flertalet är nöjda tack vare att det har funnits så många lager av stöd.

Belönades med SEK 150 000

Teknats projektgrupp fick för några månader sen ett kvitto på sin egen betydelsefulla insats då de tilldelades ett bidrag på drygt SEK 150 000 från nätverket NORDTEK. Medlen var ursprungligen avsedda för student- och lärarutbyten inom ramen för Nordiska ministerrådets program för samarbete mellan nordiska och baltiska länder. Men med dagens kraftiga inskränkningar i fysisk mobilitet sågs Teknat-gruppens digitala kursplattformar som särskilt värdefulla för kunskapsutbyte över nationsgränserna. Fyra andra projekt från Norge och Litauen fick också anslag för sina digitala aktiviteter.

Vad ska du göra nu när Studiumprojektet är avslutat?

– Jag kommer delvis arbeta med att stödja och koordinera frågor kring Studium även under 2022 i samarbete med koordinatörer från de andra vetenskapsområdena.