Vindkraftenheten på Campus Gotland har beviljats bidrag av rektor för att utveckla en kombination av två undervisningsmetoder som kallas omvänt klassrum (flipped classroom) och aktiv studentmedverkan.

Omvänt klassrum är en form av blandat lärande där eleverna lär sig det mesta hemifrån, genom att titta på inspelade föreläsningar, läsa texter, eller lyssna på en podcast. Lektionstiden ägnas främst åt att diskutera och tillämpa kunskaperna som studenterna har tillägnat sig på egen hand.

Aktiv studentmedverkan handlar om att uppmuntra studenternas egna medverkan och engagemang, bland annat genom att införa inkluderande undervisningsmetoder, bjuda in studenter som medskapare av undervisningen och försöka förbättra kvaliteten på undervisningen. Den här blandningen av metoder kommer nu att användas i mastersprogrammet i vindkraftprojektering. José Pedro da Silva Soares, vikarierande universitetsadjunkt, arbetar med projektet och ligger bakom ansökan.

Vad är fördelarna med ett omvänt klassrum?

– Det finns flera fördelar när vi använder den här tekniken, speciellt när det gäller kunskaper kring mjukvara så som att lära sig ett nytt program. Det uppmuntrar en självständig inlärning där studenterna själva blir ansvariga för sin egen inlärningsprocess. Studierna kan genomföras i studentens egen takt, studenterna kan gå tillbaka till videoföreläsningarna när de behöver göra det.

– Det frigör samtidigt mycket av lärarens tid vilket gör att lärarna kan få en mer pedagogisk och didaktiskt funktion där de har mer tid att förklara och svara på frågor.

Hur ska ni använda aktiv studentmedverkan?

– Redan från början, i piloten under förberedelsefasen, kommer en grupp av studenter att vara delaktiga i projektet; ge synpunkter och komma med förslag allt eftersom projektet fortskrider.

– När vi implementerar projektet kommer studenterna att använda olika slags tekniker i klassrummet; peer-learning och peer-2-peer vilket betyder att studenter lär av och med varandra, ”jigsaw strategy” vilket innebär att studenterna måste samarbeta för att klara uppgifterna och det vi kallar “student as producers”. Det sistnämnda baseras på att utveckla vissa undervisningsområden utifrån studenternas egna synpunkter och önskemål vilket gör att vi kan bygga vidare på dessa områden under de kommande studierna.

När sätter ni igång och hur länge pågår projektet?

– Projektet startade i september 2021 och pågår fram till december 2022. Den första fasen är en pilot där vi prövar oss fram, lär oss av erfarenheterna och skapar en stadig grund inför det fortsatta arbetet. Under den andra projektfasen sjösätter vi projektet, implementerar det vi har lärt oss, vi skapar en slags standardmall som andra kan lära sig av och utvecklar vårt arbete.

Kommer ni att utvärdera projektet?

– Ja, arbetet kommer att utvärderas två gånger, en gång efter piloten och den inledande fasen och ytterligare en gång efter implementeringsfasen. Piloten kommer att utvärderas i slutet av 2021 och själva huvudprojektet i slutet av 2022. Studenter, projektdeltagare och observatörer (lärare som står utanför projektet) kommer att utföra utvärderingarna.