Det är enkelt och tar inte lång tid att skapa sin profilsida. Du gör det när du är inloggad i Medarbetarportalen (MP), under ditt namn längst upp till höger. Dina kontaktuppgifter kommer in automatiskt via AKKA, Uppsala universitets katalog- och behörighetssystem. Men du har också möjlighet att göra egna tillägg på profilsidan. Du kan göra en kort presentation av dig och ditt arbete, berätta var du finns i sociala medier, visa dina publikationer med mera. Du kan välja om du vill ha en helt öppen profilsida eller om den enbart ska synas internt.

Ett foto av dig själv är praktiskt att lägga upp på profilsidan. Vem har inte googlat eller sökt nätet för att få veta hur den man ska träffa ser ut? Foton underlättar särskilt för nyanställda dessutom.

Nyckelord hjälper

Den som lägger till nyckelord på sin profilsida kommer högt i sökträffar. Nyckelord kan vara sådant som du forskar inom eller arbetar med, såsom evolution, kommunikation, Erasmus, hr, it, ehälsa, lika villkor, farmakologi, livslångt lärande för att ge några exempel.

Åsa CajanderÅsa Cajander, professor vid institutionen för informationsteknologi, är en av dem som har haft en profilsida sedan MP lanserades för cirka tio år sedan. Profilsidan är helt öppen och alla kan läsa den. Några gånger har Åsa Cajander blivit kontaktad av personer som har hittat sidan i MP. Hon tyckte inte att det var svårt att komma på vad hon skulle lägga upp.

— Nej, jag anser att en kortfattad beskrivning av mitt arbete och möjlighet att se publikationer är viktigt, säger Åsa Cajander. Jag forskar på ett brett område. Nyckelorden kan hjälpa läsaren att få en idé om vad jag gör.
På Åsa Cajanders institution lägger alla upp sina egna profilsidor själva.

— Det kommer påminnelser då och då om att uppdatera innehållet, säger hon. Men jag uppdaterar också när något förändras i mina uppdrag. När jag lägger in nya publikationer i DiVA, universitetets digitala vetenskapliga arkiv, dubbelkollar jag att de dyker upp i Medarbetarportalen.

Den som tycker att det är svårt eller saknar tid kan be en kollega, förslagsvis en kommunikatör vid institutionen/avdelningen/fakulteten, om hjälp att lägga upp sin profilsida. Behörighet att redigera andra sidor söker man genom att fylla i en blankett.