Alla som vill är välkomna att närvara vid pris- och medaljutdelningsceremonin som äger rum i universitetets aula den 7 oktober 2022 . Programmet startar klockan 18.00.

Här kan du läsa mer om några av dessa priser och medaljer samt mottagarna:

Hjärnäpplet

På bara 30 minuter kan deras test kan avgöra vilket antibiotika som krävs för att behandla en urinvägsinfektion. Johan Elf och Özden Baltekin belönas med Hjärnäpplet för innovationen som kommer att bidra till minskad antibiotikaresistens och mer individanpassad vård.

Hjärnäpplet till Johan Elf och Özden Baltekin

Linnémedaljen

Linnémedaljen har tilldelats Lars Lind, professor i medicin vid Institutionen för medicinska vetenskaper. Han belönas för sin epidemiologiska forskning baserad på stora befolkningsstudier samt sitt bidrag till det nationella folkhälsoundersökningsprojektet SCAPIS.

Linnémedaljör och Rudbeckmedaljörer utsedda

Rudbeckmedaljen

Rudbeckmedaljen har 2022 tilldelats Lena Claesson-Welsh, professor i medicinsk biokemi vid institutionen för immunologi, genetik och patologi, Emily Holmes professor i psykologi vid institutionen för psykologi och Wang Yi, professor i datorteknik vid institutionen för informationsteknologi.

Linnémedaljör och Rudbeckmedaljörer utsedda

Torgny Segerstedt-medaljen

Torgny Segersteds medalj har i år tilldelats Mikael Stenmark som är professor i religionsfilosofi vid teologiska institutionen. ”Han har på ett ovanligt sätt förenat rollen som internationellt etablerad forskare och lärare med kollegialt ansvarstagande som prefekt, prodekan och dekan”, enligt motiveringen.

De får Torgny Segersteds medalj och Geijers historiska pris

Martin H:son Holmdahlpriset

Årets Martin H:son Holmdahlpris för mänskliga fri- och rättigheter tilldelas professor Birgitta Essén, överläkare i obstetrik och gynekologi, professor i internationell kvinno- och mödrahälsovård och lärare vid Upsala universitet och Akademiska Sjukhuset i Uppsala.

Birgitta Essén får Martin H:son Holmdahls pris

Ulla och Stig Holmquists pris

Kenneth Wärnmark, professor vid Lunds universitet, har utsetts till mottagare av Ulla och Stig Holmquists vetenskapliga pris i organisk kemi 2022. Han belönas för sina banbrytande insatser inom supramolekylär kemi och organisk syntes.

Kenneth Wärnmark får årets Ulla och Stig Holmquists pris

Oscarspriset

Forskning om sambandet mellan klimatförändringar och konflikt och om hjärnans nätverk och signalämnen belönas med Uppsala universitets Oscarspris 2022. Årets pristagare är Nina von Uexkull, institutionen för freds och konfliktforskning och Andreas Frick vid institutionen för medicinska vetenskaper.

Årets Oscarspristagare utsedda

Geijers historiska pris

Geijers historiska pris går i år till Viktor Persarvet för hans doktorsavhandling ”Tariff, Trade, and Economic Growth in Sweden 1858–1913” och Astrid Wendel-Hansen för hennes doktorsavhandling ”Dress Matters. Clothes a Social Order in Tallin 1600–1700”.

De får Torgny Segersteds medalj och Geijers historiska pris

Pedagogiska priset

Årets pedagogiska priser går i år till professor Thomas Nygren vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, universitetslektor Brian Palmer vid teologiska institutionen, professor Terry Hartig vid institutionen för psykologi, professor Marie Allen vid institutionen för immunologi, genetik och patologi samt universitetslektor Kjell Staffas vid institutionen för elektroteknik.

2022 års pedagogiska pristagare utsedda

Årets Alumn

Enligt den ursprungliga planen skulle uppdraget som nationell vaccinationssamordnare redan vara slutfört. Men med ett virus som rundar både immunförsvar och vacciner så behövs Richard Bergströms samordnande insatser fortfarande. Nu utses han till Årets alumn 2022 vid Uppsala universitet.

Årets alumn: ”Humanister behöver också en dos av life science”

Utöver dessa medaljer och priser utdelas även Björkénska priset.