På grund av pandemin har många gymnasieelever haft det besvärligt i skolan och en del behöver gå i sommarskola för att slutföra sina gymnasiestudier. För att så många som möjligt ändå ska kunna bli antagna till höstterminen har därför Universitets- och högskolerådet (UHR) valt att senarelägga sista datum för komplettering av ansökan till 5 juli 2021 (från 21 juni som tidigare planerat).

Publiceringen av första antagningsbeskedet har flyttats till 16 juli (från 9 juli) samtidigt som sista svarsdag på första antagningsbeskedet fortfarande är 23 juli som tidigare planerat.  Det innebär att de sökande nu får en vecka på sig att svara och lärosätena får kortare tid på sig för att hantera frågor från de sökande och överklaganden av beslut.

Fler ansökningar än någonsin

– För oss på studentavdelningen som arbetar med antagning av studenter betyder förseningen av gymnasiebetygen en högre arbetsbelastning under hela sommaren, säger Cecilia Marklund, enhetschef vid studentavdelningen. Antal sökande till höstterminen 2021 har aldrig varit högre vid Uppsala universitet- över 98 000 individer har sökt en utbildning. Det innebär en större mängd ärenden än någonsin att handlägga. Samtidigt har de som söker möjlighet att komplettera sin ansökan under en längre period vilket innebär att vi får in ärenden senare och under en längre tid än vanligt.

– Även på institutionerna kommer man att märka av förändringen, eftersom man också där gör vissa typer av antagningsbedömningar. Vi räknar med att  den vecka mitt i sommaren då de som sökt får besked om de är antagna och ska tacka ja till sina platser kommer vara väldigt intensiv och vi har fördubblat vår bemanning.