Idag saknas uppgift om forskarexamen för många personer som har examen på forskarnivå från ett annat land än Sverige. Det leder till att andelen forskarutbildad personal på landets lärosäten underskattas i den nationella statistiken.

SCB och UKÄ genomför därför en enkät för att förbättra statistiken. Enkäten vänder sig till personer som undervisar och/eller forskar vid svenska universitet och högskolor, men som saknar uppgifter om examen på forskarnivå. Det är en kort enkät på högst sex frågor. Inloggningsuppgifter skickas hem per post till respektive person under denna vecka eller nästa. Frågorna finns både på engelska och på svenska.

En hög svarsfrekvens bidrar till en bättre statistik på nationell nivå kring forskarutbildade. Det ger även en mer rättvisande bild av andelen forskarutbildade på ert lärosäte.

För frågor om undersökningen, kontakta Michael Karlsson på SCB, michael.karlsson@scb.se, 010-479 64 81.