Förvaltningen har under pandemin tagit ett antal stora och viktiga kliv framåt vad gäller till exempel att genomföra möten och arbete på distans. Det är imponerande att vi alla under pandemin, med de särskilda utmaningar den har inneburit, har lyckats så väl med att nå våra verksamhetsmål och leverera ett fortsatt högkvalitativt stöd till universitetet. Det vi har lärt och lär oss under pandemin ska vi ta med oss i det framtida digitaliserings- och utvecklingsarbetet.

Ett viktigt utvecklingsområde är det systematiska kvalitetsarbetet. Här arbetar vi bland annat med genomlysning av verksamheten i så kallade avdelningsaudits. Syftet är att utveckla och förbättra verksamheten och genomlysningen görs av grupp som består av en avdelningschef från en annan avdelning, en kanslichef, en prefekt och en extern medlem. Hittills har fyra avdelningar genomlysts. Erfarenheterna så här långt visar att chefer och medarbetare är engagerade i arbetet och beskriver det som en möjlighet till att utveckla, effektivisera och förbättra verksamheten. Det skapar också en bredare och djupare förståelse för förvaltningens olika delar.

Resultaten av genomlysningarna speglar den bild jag har av universitetsförvaltningen. Att vi tillsammans har en mycket stor bredd, kunskap, kompetens och erfarenhet. Det är också tydligt att vi ser oss som – och är– en viktig del av universitetet och att vi strävar efter att bidra med största möjliga nytta och stöd.

Något som flera av avdelningarna vill arbeta vidare med, och som också ligger i linje med vårt övergripande strategiska arbete, är att skapa ännu bättre kontaktytor och ömsesidig förståelse för förutsättningar och verksamhet både inom förvaltningen och i samarbetet med övriga universitetet. Vi har redan kommit en bit på väg i detta arbete och jag ser fram emot att arbeta vidare med både dessa och andra frågor, tillsammans med er alla, under nästa år.

Jag önskar er alla en riktigt god jul och hoppas du får tillfälle att koppla av på det sätt du trivs bäst. Själv hoppas jag på att få sätta mig ner med en riktigt bra bok, äta god mat och träffa familj och vänner!

Caroline Sjöberg

Universitetsdirektör